Να πώς μια κοινή αφρικανική στρατιωτική δύναμη μπορεί να κάνει ό,τι δεν μπόρεσε η Δύση

Οι νεοσύστατες κοινές δυνάμεις των κρατών του Σαχέλ θα είναι αποτελεσματικές μόνο εάν οι τρεις χώρες ακολουθήσουν μια σύνθετη προσέγγιση

Τα κράτη του Σαχέλ αντιμετωπίζουν πολυάριθμες προκλήσεις στον τομέα της ασφάλειας τα τελευταία χρόνια, όπως τρομοκρατικές απειλές, διακοινοτικές συγκρούσεις, διακίνηση ναρκωτικών και όπλων, καθώς και δυσκολίες που σχετίζονται με τη διακυβέρνηση και την οικονομική ανάπτυξη.

Του Egountchi Behanzin, ιδρυτικού προέδρου της διεθνούς οργάνωσης African Black Defense League, εκπροσώπου των Παναφρικανών Αδελφών, πολιτικού αναλυτή και παναφρικανικού ακτιβιστή - RUSSIA TODAY / Παρουσίαση Freepen.gr

Υπό το πρίσμα αυτό, η Συμμαχία των Κρατών του Σαχέλ (AES), η οποία εκπροσωπείται από τους νέους ηγέτες Assimi Goïta στο Μάλι, Ibrahim Traoré στη Μπουρκίνα Φάσο και Abdourahamane Tiani στον Νίγηρα, αποφάσισε να δημιουργήσει μια κοινή δύναμη για να ενισχύσει την ικανότητά τους να καταπολεμούν τις απειλές και να διασφαλίζουν την ασφάλεια της περιοχής. Οι αρχηγοί των επιτελείων των στρατών των τριών χωρών το ανακοίνωσαν στις 6 Μαρτίου. Της κοινής δύναμης θα ηγείται ο Νίγηρας.

Η πρωτοβουλία αυτή οφείλεται σε διάφορους λόγους. Πρώτον, οι χώρες του Σαχέλ έχουν παρατηρήσει την αδυναμία των εθνικών ενόπλων δυνάμεων να αντιμετωπίσουν μόνες τους αυτές τις προκλήσεις ασφαλείας, κυρίως λόγω των περιορισμένων πόρων τους και της έλλειψης συντονισμού. Με τη δημιουργία μιας κοινής δύναμης, ελπίζουν να συγκεντρώσουν τις προσπάθειες και τους πόρους τους για την καλύτερη καταπολέμηση των τρομοκρατικών ομάδων και άλλων απειλών που αντιμετωπίζει η περιοχή. 

Η δημιουργία μιας κοινής δύναμης AES για την αντιμετώπιση των προκλήσεων ασφαλείας είναι μια σημαντική και αναγκαία πρωτοβουλία σε μια περιοχή που αντιμετωπίζει πολλές προκλήσεις ασφαλείας, όπως η τρομοκρατία, το οργανωμένο έγκλημα και οι ένοπλες συγκρούσεις, που συχνά εμπνέονται από ιμπεριαλιστικές δυνάμεις όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Γαλλία. Οι δυνάμεις αυτές έχουν συμφέρον από τη συνεχιζόμενη αστάθεια σε αυτό το τμήμα της περιοχής Σαχέλ, το οποίο είναι πλούσιο σε φυσικούς πόρους.

Οι τρεις χώρες της AES - Μάλι, Νίγηρας και Μπουρκίνα Φάσο - έχουν βιώσει αύξηση των τρομοκρατικών απειλών από το 2011, μετά την επέμβαση του ΝΑΤΟ στη Λιβύη που είχε ως αποτέλεσμα τη δολοφονία του συνταγματάρχη Καντάφι.

Στην πραγματικότητα, η ίδρυση της ίδιας της Συμμαχίας (τα τρία κράτη υπέγραψαν καταστατικό χάρτη το Δεκέμβριο του 2023) αντανακλούσε ήδη την αναγνώριση της ανάγκης να συνεργαστούν οι χώρες του Σαχέλ για να διασφαλίσουν την ασφάλεια και τη σταθερότητα της περιοχής και να αντιμετωπίσουν κάθε εσωτερική ή εξωτερική απειλή κατά της κυριαρχίας τους. Και οι τρεις διέκοψαν επίσης τους στρατιωτικούς δεσμούς με τη Γαλλία, επικαλούμενες την ανάμειξη και την αποτυχία των γαλλικών στρατευμάτων να νικήσουν τις ισλαμικές εξεγέρσεις στην περιοχή, παρά την εμπλοκή τους για περισσότερο από μια δεκαετία.

Οι ηγέτες της Συμμαχίας κατανοούν τον επείγοντα χαρακτήρα και το γεγονός ότι δεν μπορούν να βασίζονται σε δυτικές χώρες όπως η Γαλλία και οι Ηνωμένες Πολιτείες, οι οποίες δεν φαίνονται πραγματικά πρόθυμες να βοηθήσουν στην καταπολέμηση της τρομοκρατίας, αλλά μάλλον επιδιώκουν να διατηρήσουν τη δική τους γεωπολιτική ατζέντα στην Αφρική, όπως κάνουν ήδη στη Μέση Ανατολή.

Με τη δημιουργία μιας κοινής δύναμης, τα κράτη του Σαχέλ θα μπορέσουν να συντονίσουν τις προσπάθειές τους με κυρίαρχο πνεύμα, να μοιραστούν πληροφορίες και πόρους και να διεξάγουν κοινές επιχειρήσεις για την καταπολέμηση των απειλών για την ασφάλεια των χωρών τους και της περιοχής. Ως εκ τούτου, για να λειτουργήσουν αποτελεσματικά, τα κράτη του Σαχέλ που πλήττονται από αυτή τη μάστιγα πρέπει επειγόντως να υιοθετήσουν στρατιωτικές συμφωνίες σε περιφερειακό επίπεδο με άλλες χώρες του Σαχέλ ή σε διεθνή κλίμακα με χώρες όπως η Ρωσία, το Ιράν, η Τουρκία κ.λπ. σχετικά με συγκεκριμένες τρομοκρατικές ενέργειες στα κατεχόμενα εδάφη τους.

Η Συμμαχία των Κρατών του Σαχέλ πρέπει να αποφασίσει μια σειρά μέτρων, μερικές φορές καταναγκαστικών αλλά κυρίως προληπτικών, για την καταπολέμηση της ανασφάλειας και της τρομοκρατίας στο πλαίσιο της συμμαχίας. Είναι ανάγκη να εφαρμοστούν κυρώσεις με στόχο άτομα ή τρομοκρατικές ομάδες. Πρέπει να υιοθετηθούν κοινοβουλευτικά ψηφίσματα για την ενίσχυση των εθνικών νομοθετικών, δικαστικών, αστυνομικών και στρατιωτικών μηχανισμών, ώστε να μπορούν να προλαμβάνουν και να καταπολεμούν καλύτερα τη στρατολόγηση, την οργάνωση ή τη χρηματοδότηση αυτών των τρομοκρατικών ομάδων. Επιπλέον, θα πρέπει να καταβληθούν προσπάθειες για την καταπολέμηση της διάδοσης των όπλων.

Θα απαιτηθούν επίσης κοινές στρατιωτικές επιχειρήσεις μεταξύ των κρατών του Σαχέλ σε τακτά χρονικά διαστήματα αντί για επιχειρήσεις αμερικανικών ή γαλλικών στρατιωτικών δυνάμεων σε ορισμένες χώρες του Σαχέλ. Η περιφερειακή συνεργασία στον τομέα των πληροφοριών είναι απαραίτητη, ακόμη και αν παραμένει μερικές φορές ανύπαρκτη στις αφρικανικές χώρες που πλήττονται από την τρομοκρατία ή δύσκολη λόγω των υποκείμενων εθνικών συμφερόντων.

Ωστόσο, ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα κράτη της περιοχής που πλήττονται από την ανασφάλεια που προκαλούν οι τρομοκρατικές ομάδες είναι πως δε διαθέτουν σχεδόν καθόλου εσωτερικές ή εξωτερικές υπηρεσίες πληροφοριών, ούτε ισχυρές δυνατότητες αντικατασκοπείας για να προβλέψουν τις επιθέσεις στα εδάφη τους ή κατά των πληθυσμών τους. Το Μάλι, η Μπουρκίνα Φάσο και ο Νίγηρας θα πρέπει επίσης να επικεντρωθούν σε αυτή τη μέθοδο, καθώς η τρομοκρατία δεν μπορεί να καταπολεμηθεί μόνο με στρατιωτικές ενέργειες αλλά και με διείσδυση, εντοπισμό συνεργών και εξουδετέρωση ηγετών μέσω μυστικών αποστολών. Ο αγώνας κατά της τρομοκρατίας δε θα κερδηθεί όσο τα μέσα επιτήρησης και κατασκοπείας ανατίθενται σε πρώην αποικιακές δυνάμεις όπως η Γαλλία.

Υπάρχει ένα ακόμη σημαντικό ζήτημα. Χωρίς να ξεχνάμε την κοινωνική δικαιοσύνη, στον αγώνα κατά της τρομοκρατίας πρέπει να ακολουθηθεί μια πιο ολοκληρωμένη προσέγγιση μέσω αναπτυξιακών σχεδίων, εκπαίδευσης, προστασίας της ιδιοκτησίας και των δικαιωμάτων του πληθυσμού και αντιμετώπισης της ριζοσπαστικοποίησης. Εάν η Συμμαχία των κρατών του Σαχέλ και οι περιφερειακοί εταίροι τους δεν αντιμετωπίσουν αυτά τα κρίσιμα στοιχεία, ο αγώνας κατά της τρομοκρατίας και της ανασφάλειας δε θα οδηγήσει παρά σε θόρυβο, πόζα και καπνό και καθρέφτες. Οι πληθυσμοί θα συνεχίσουν να υποφέρουν και τα εδάφη που καταλαμβάνονται από τους εγκληματίες θα επεκτείνονται με κάθε επίθεση, παρά τη θέληση των ηγετών και των στρατών.

Όλα αυτά θα συμβάλουν επίσης στην ενίσχυση της ικανότητας των τοπικών δυνάμεων ασφαλείας και άμυνας να αντιμετωπίσουν τις πολύπλοκες και διακρατικές προκλήσεις που απειλούν τις χώρες της περιοχής. Το γεγονός πως αυτή η δύναμη καθοδηγείται από το Νίγηρα, και αυτό αποφασίστηκε χωρίς συγκρούσεις, δείχνει την προθυμία των μελών της συμμαχίας να συνεργαστούν και να μοιραστούν την ευθύνη για τη διασφάλιση της ασφάλειας της περιοχής. Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι η συγκρότηση μιας κοινής δύναμης υπό την ηγεσία του Νίγηρα δε θα είναι χωρίς προκλήσεις. Πρέπει να ξεπεραστούν οι πολιτικές, πολιτιστικές και θεσμικές διαφορές μεταξύ των μελών της συμμαχίας, καθώς και να κινητοποιηθούν οι ανθρώπινοι και, κυρίως, οι οικονομικοί πόροι που απαιτούνται για την υποστήριξη αυτής της πρωτοβουλίας μακροπρόθεσμα, η οποία θα αποφέρει αποτελέσματα εάν εφαρμοστεί αποτελεσματικά από τα κράτη του Σαχέλ.

Εν κατακλείδι, η σύσταση κοινής δύναμης από τη Συμμαχία των κρατών του Σαχέλ για την αντιμετώπιση των προκλήσεων ασφαλείας αποτελεί θετικό βήμα για την εδραίωση της ειρήνης και της ασφάλειας στην περιοχή. Ας ελπίσουμε ότι η πρωτοβουλία αυτή θα συμβάλει στην ενίσχυση της περιφερειακής συνεργασίας και κυριαρχίας, στη βελτίωση της ασφάλειας των πληθυσμών του Σαχέλ και στην προώθηση της οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης στην περιοχή.

από freepen.gr

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια