Του Δημήτρη Χρήστου
Γνωρίζουμε τις συνέπειες των πολεμικών αναταράξεων στην Ουκρανία και τη Μέση Ανατολή στην παγκόσμια οικονομία. Συνέπειες που επηρεάζουν το διεθνές εμπόριο, καθώς αυτό σε ποσοστό πάνω από 80% διεξάγεται δια της ναυσιπλοΐας.
Η αναστάτωση στον κλάδο αυτό με έντονη ιδιωτική ελληνική παρουσία, δημιουργεί νέα δεδομένα και κυρίως υψηλό επενδυτικό ρίσκο, καθώς είναι αδύνατο να προβλέψεις πλέον με σιγουριά τι θα συμβεί σε ένα-δύο χρόνια. Επιπλέον οι τεχνολογικές εξελίξεις είναι τόσο ραγδαίες και τόσο ανατρεπτικές, που δεν μπορεί κανείς να εκτιμήσει αν ένα νεόκτιστο πλοίο μπορεί να βγει εκτός συναγωνισμού σε μικρό χρονικό διάστημα.
Και η τεχνολογία των εμπορικών πλοίων είναι πλέον αποκλειστική υπόθεση των ναυπηγείων της Ασίας. Με ενδιαφέρον παρακολούθησα το πρόσφατο ναυτιλιακό συνέδριο της «Ναυτεμπορικής» για τις νέες τάσεις και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν σήμερα οι Έλληνες εφοπλιστές και γενικότερα της ναυτιλίας.
Οι προκλήσεις της ελληνικής ναυτιλίας
Από τους έμπειρους ομιλητές αποκαλύφθηκε η συγκλονιστική απουσία της Ευρώπης και του ρόλου της στο παγκόσμιο εμπόριο. Πλέον στην ήπειρό μας όχι μόνο δεν ναυπηγείται κανένα εμπορικό πλοίο, αλλά τα ευρωπαϊκά όργανα αδιαφορούν προκλητικά για τον κρίσιμης σημασίας κλάδο, όταν το σύνολο των ενεργειακών προϊόντων μετά την εξουδετέρωση των αγωγών που μετάφεραν το φτηνό ρωσικό φυσικό αέριο, γίνεται με πλοία.
Και η αναστάτωση των διόδων στη Μέση Ανατολή, τόσο στην Ερυθρά Θάλασσα όσο και στα στενά του Ορμούζ, απογειώνει τις τιμές των εμπορευμάτων και των καυσίμων και επηρεάζει την ανταγωνιστικότητα των εξαρτημένων από εισαγωγές ευρωπαϊκών επιχειρήσεων, δημιουργώντας πληθωριστικές πιέσεις κυρίως στις ευρωπαϊκές οικονομίες. Και όπως σχολίασε χαρακτηριστικά ένας ομιλητής για την σημερινή κατάσταση: «Υπάρχουν δεκαετίες στις οποίες τίποτα δεν συμβαίνει και εβδομάδες, στις οποίες συμβαίνουν δεκαετίες».
Η αφασία της Ευρώπης
Πλην όμως οι ευρωπαϊκοί θεσμοί αδιαφορούν και υποτιμούν το ρόλο της διεθνούς ναυσιπλοΐας και συμπεριφέρονται περιφρονητικά στους Έλληνες εφοπλιστές. Ο εφοπλιστής Γιώργος Προκοπίου, με εμπειρία 54 ετών στον κλάδο, δεν έκρυψε την απογοήτευσή του για τον τρόπο, με τον οποίο αντιμετωπίζει η ΕΕ την ελληνική ναυτιλία. Τόνισε χαρακτηριστικά ότι η «ΕΕ είναι ορκισμένος εχθρός της ελληνικής ναυτιλίας», προσθέτοντας ότι «κάτι γίνεται λάθος στην ενημέρωση της Κοινότητας».
Απαντώντας στο ερώτημα πώς μπορούμε να γίνουμε καλύτεροι, είπε: «Αυτό που θα βοηθούσε πολύ, θα ήταν η πιο στενή συνεργασία ανάμεσα στους πλοιοκτήτες και το κράτος. Δεν χρειάζεται να εφεύρουμε από την αρχή τον τροχό. Ας κάνουμε ό,τι κάνουν οι Κύπριοι. Το θεσμικό μας πλαίσιο, είναι πολύ χειρότερο. Πρέπει να μην έχουμε στεγανά και η πληροφορία να κυκλοφορεί. Δεν μπορούμε να κάνουμε άλλο τη στρουθοκάμηλο χωρίς συνέπειες». Και για επίλογο σε ό,τι αφορά το ενδιαφέρον της ελληνικής κυβέρνησης για τον κλάδο ανέφερε: «Ενώ στην Μάλτα με βράβευσαν για τη συμβολή μου στην ναυσιπλοΐα, στην Ελλάδα, για αυτά που έλεγα εκεί, μου έστειλαν το ΣΔΟΕ»!
Ταυτόχρονα τα δυτικά μειονεκτήματα γίνονται πλεονεκτήματα για την Κίνα και την Ινδία που έχουν εξασφαλίσει την φτηνή ρωσική ενέργεια, κατασκευάζοντας και νέους αγωγούς φυσικού αερίου από τη Σιβηρία αρχικά προς την Κίνα. Επιπλέον, η δυναμική αυτή δημιουργεί συνθήκες απογείωσης της κινέζικης ναυσιπλοΐας, καθώς η χώρα έχει γίνει πλέον και ο μεγαλύτερος κατασκευαστής εμπορικών πλοίων στον κόσμο. Παράλληλα, η πετρελαιοπαραγωγός Σαουδική Αραβία, όπως και τα Εμιράτα, εγκατέλειψαν το “σκάφος” της Δύσης και εντάσσονται στην νέα δύναμη που φιλοδοξούν να αντιπροσωπεύσουν οι BRICS (Βραζιλία, Ρωσία, Ινδία, Κίνα, Νότιος Αφρική), ανατρέποντας τους διεθνείς συσχετισμούς δυνάμεων, σε πολλούς τομείς μεταξύ των οποίων τα καύσιμα και το ναυτιλιακό εμπόριο.
Κλιματική αλλαγή και ναυτιλία
Από τα θέματα που συζητήθηκαν, δεν έλειψε η μεταβολή του παγκόσμιου κλίματος και οι συνέπειες στην ναυσιπλοΐα και όχι μόνο. Καθώς το μεγαλύτερο μέρος της επιφάνειας του πλανήτη είναι νερό, το φαινόμενο του θερμοκηπίου και η αύξηση της θερμοκρασίας προκαλούν έντονη εξάτμιση που καταλήγει σε βίαιες βροχοπτώσεις. Έτσι, περισσότερο από ποτέ, προκαλούνται τυφώνες και κυκλώνες. Αν μάλιστα το λιώσιμο των πάγων προχωρήσει γρήγορα, το άνοιγμα του θαλασσίου δρόμου πάνω από τη Σιβηρία θα αλλάξει πολλά, καθώς ο ρόλος της Ρωσίας θα αναβαθμιστεί.
Πηγή: SLpress
0 Σχόλια
Tο kozanara.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.