Η ΑΝΑΤΟΜΙΑ ΕΝΟΣ (ΕΠΙΠΛΕΟΝ) ΕΓΚΛΗΜΑΤΟΣ ΤΟΥ ΑΛΒΑΝΟΥ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥ
«Το ζήτημα, επέμεινε η Αλίκη, είναι αν μπορείς να κάνεις τις λέξεις να σημαίνουν πολλά διαφορετικά πράγματα.»
«Το ζήτημα, είπε ο Χάμπτι Ντάμπτι, είναι να ξέρεις ποιος κάνει κουμάντο, αυτό είναι όλο».
Για την εφαρμογή του νόμου 96/2017 «Για την προστασία των εθνικών μειονοτήτων στη Δημοκρατία της Αλβανίας» και «μετά από πρόταση του Υπουργού Εσωτερικών», ο Πρωθυπουργός της Αλβανίας Έντυ Ράμα, υπέγραψε τρεις Υπουργικές Αποφάσεις (Këshillit të Ministrave, datë 26/12/2024). Οι συγκεκριμένες Υπουργικές – Πρωθυπουργικές Αποφάσεις, αφορούν τον «εφαρμοστικό νόμο» ο οποίος εκκρεμεί 8 χρόνια και ταυτόχρονα περιορίζουν εκ νέου την Εθνική Ελληνική Μειονότητα:
https://oiapedw.blogspot.com/2025/01/3.html
https://www.kryeministria.al/newsroom/vendime-te-miratuara-ne-mbledhjen-e-keshillit-te-ministrave-date-26-dhjetor-2024/
Το πρώτο αφορά τη διαδικασία τεκμηρίωσης και συλλογής δεδομένων για όσους ανήκουν σε μειονότητες στην Αλβανία, το δεύτερο εξηγεί τη σύσταση και τον ρόλο της Επιτροπής κατάθεσης αιτήσεων και το τρίτο αναφέρεται στη χρήση της γλώσσας στις αυτοδιοικητικές μονάδες, όπου μια μειονότητα πληθυσμιακά καταλαμβάνει το όριο του 20% επί του συνολικού πληθυσμού.
Κεντρική σημασία και στα τρία διατάγματα έχει ο όρος “ισχυρισμός” “ισχυρίζεται”, “ισχυρίζονται” που διαστρέφει το αίσθημα του ανήκειν σε μια εθνοτική ομάδα. Ο όρος “ισχυρισμός” και τα παράγωγά του είναι δικονομικός και σχετίζεται με τις καταθέσεις του ενάγοντος και του κατηγορουμένου σε μια δικαστική υπόθεση. Ο πολίτης της Αλβανίας που αισθάνεται Έλληνας, Σέρβος Ρομά, Βούλγαρος κλπ. δεν "ισχυρίζεται" πως είναι Έλληνας, Σέρβος, Ρομά, Βούλγαρος κλπ. όταν δηλώνει στην Επιτροπή ότι επιθυμεί την ένταξή του στην ελληνική, στη σέρβικη στη Ρομά ή στη βουλγαρική Μειονότητα.
Κεντρική σημασία και στα τρία διατάγματα έχει η κατάθεση τεκμηρίων και αποδείξεων για το γεγονός πως το άτομο που καταθέτει την αίτηση είναι μέλος της μειονότητας που αισθάνεται ότι ανήκει κι όχι “ισχυρίζεται”. Αυτό σημαίνει ότι είναι αποκλεισμένο εφόσον έχει καταχωρηθεί εδώ και 111 χρόνια από την περίοδο της ίδρυσης του αλβανικού κράτους, έως και σήμερα ως αλβανικής εθνικότητας. Συνεπώς γηγενείς από τα χωριά του Αργυροκάστρου, της Πρεμετής, των Αγίων Σαράντα, του Δελβίνου, της Χιμάρας, της Κορυτσάς, του Αυλώνα, της Πρεμετής, του Λεσκοβικίου, των βλαχοχωριών καθώς και εύρωστων αλβανόφωνων και βλαχόφωνων ελληνικών κοινοτήτων που προσέφυγαν μετά από τουρκαλβανικές εθνοκαθάρσεις, επιβίωναν και συνεχίζουν να επιβιώνουν στο Φιέρι, στο Δυρράχιο, στο Ελμπασάν, στο Μπεράτι ή στα Τίρανα είναι αποκλεισμένοι.
Κεντρική σημασία έχει η πυραμίδα υπευθύνων των θεσμών του κράτους που κυριαρχούν στην Επιτροπή, στην Τεχνική Γραμματεία, που φτάνει μέχρι τον αρμόδιο για τις Εσωτερικές Υποθέσεις Υπουργό, οι οποίοι αποτελούν την απόλυτη ασφαλιστική δικλείδα πως, κανείς πέρα από τις αναγνωρισμένες ως μειονοτικές ζώνες δεν θα αναγνωριστεί ως ελληνικής καταγωγής.
Ένα άλλο κεντρικό σημείο ειδικά στο (γ) διάταγμα είναι ότι η αναγνώριση είναι σύμφωνη με τα αποτελέσματα της νόθας απογραφής πληθυσμού στην Αλβανία το 2023.
Εκτίμησή μας είναι ότι τα τρία πρωθυπουργικά διατάγματα που υπογράφει ο ιδιότυπος δικτάτορας λειτουργούν αποτρεπτικά στην πρόθεση για κατάθεση αίτησης στην Επιτροπή και στην Τεχνική Γραμματεία που εποπτεύει την πρώτη και η οποία αίτηση καταλήγει στον αρμόδιο υπουργό για να τη δεχθεί. Από την άλλη, όποιος ρισκάρει να καταθέσει αίτηση, την οποία θα αρνηθούν και μάλιστα αν προσφύγει μετά την άρνηση, είναι καταδικασμένος σε επιτήρηση και στις γνωστές πιέσεις από τις υπηρεσίες του κράτους ως εξτρεμιστής.
Ένα άλλο σημείο που αφορά το μέγεθος του 20% επί του πληθυσμού σε βασικές μονάδες της τοπικής αυτοδιοίκησης για πρόνοιες στις μειονότητες, αφορά μόνο τα χωριά του Δήμου Δρόπολης και του Δήμου Φοινικαίων. Για παράδειγμα η Βλαχοϋψηλοτέρα και η Βιοβίζδα που αναγνωρίζονται από το αλβανικό κράτος ως μειονοτικά χωριά και που ανήκουν στον Δήμο Πρεμετής, δεν θα μπορούν να έχουν αυτές τις πρόνοιες καθότι δεν συγκεντρώνουν το 20% επί του πληθυσμού του Δήμου.
Αναρωτιόμαστε:
- Χρειάζονται ειδικοί επιστήμονες για να αντιληφθεί κανείς την επιπλέον εκτροπή ενός δικτατορίσκου που κυβερνάει τους λαούς της Αλβανίας;
Λέμε:
-Πράγματι, χρειάζονται νομικοί για την προσφυγή στα αρμόδια διεθνή και ευρωπαϊκά όργανα (ΟΗΕ, Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ΕΔΑΔ, ΟΑΣΕ κλπ) κατά του εν λόγω πρωθυπουργικού διατάγματος καθώς και για πολλές άλλες θεσμικές εκτροπές των αλβανικών κυβερνήσεων μετά τη μεταπολίτευση του 1991.
-Πράγματι, χρειάζεται το εθνικό κέντρο, που εδώ και χρόνια έχει καταστεί αποδέκτης επιθέσεων του ιδιόρρυθμου δικτάτορα τόσο στις ελληνοαλβανικές σχέσεις όσο και στο πεδίο των δικαιωμάτων των Βορειοηπειρωτών, να θέσει βέτο σε κάθε ενταξιακή διαδικασία της Αλβανίας για την ΕΕ απέναντι σε αυτήν την (νέα) εκτροπή καθώς και σε κάθε χρηματοδότηση.
-σύμφωνα με τις αρχές της λογικής περί αυτοπροσδιορισμού, ως αναγνωρισμένου όρου για την υποκειμενική επιλογή-απόδοση-ερμηνεία των ιδιοτήτων κάποιου για - προς τον εαυτό του, όρος ο οποίος δεν τηρείται στο πρωθυπουργικό διάταγμα,
-σύμφωνα με τις αρχές των διεθνών οργανισμών για το δικαίωμα ελεύθερου αυτοπροσδιορισμού κάθε ανθρώπου στην εθνότητα, στην πίστη, στις ιδέες, σύμφωνα με την ευρωπαϊκή Σύμβαση – Πλαίσιο για τα δικαιώματα των μειονοτήτων που έχει υπογράψει η Δημοκρατία της Αλβανίας κλπ.
Αναμένουμε τις αντιδράσεις:
των υπευθύνων του ελλαδικού κράτους,
των εκπροσώπων των Ευρωπαϊκών θεσμών
των Ελλήνων Ευρωβουλευτών (Ελλάδας και Κύπρου) καθώς και όσων άλλων αναφέρονται στα ανθρώπινα δικαιώματα
των αρμοδίων οργάνων της Διεθνούς Κοινότητας (ΟΗΕ)
των εκπροσώπων των βόρειων Ηπειρωτών,
των λοιπών Ηπειρωτών,
του Πανελληνίου,
των πολιτικών κομμάτων,
των υπερασπιστών των ανθρωπίνων δικαιωμάτων κ.ά.
Πρωτοβουλία ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ “Απ’ Έδω”
για τα δικαιώματα του γηγενούς και ιστορικού Ελληνισμού στην Αλβανία.
15 Ιανουαρίου 2025
Ακολουθεί ανάλυση επί των 3 διαταγμάτων
Για την εφαρμογή του νόμου 96/2017 «Για την προστασία των εθνικών μειονοτήτων στη Δημοκρατία της Αλβανίας» και «μετά από πρόταση του Υπουργού Εσωτερικών», ο Πρωθυπουργός της Αλβανίας Έντυ Ράμα, υπέγραψε τρεις Υπουργικές Αποφάσεις (Këshillit të Ministrave, datë 26/12/2024). Οι συγκεκριμένες Υπουργικές – Πρωθυπουργικές Αποφάσεις, αφορούν τον «εφαρμοστικό νόμο» ο οποίος εκκρεμεί 8 χρόνια και ταυτόχρονα περιορίζουν εκ νέου την Εθνική Ελληνική Μειονότητα:
(α) ΑΠΟΦΑΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΑΘΟΡΙΣΜΟ ΚΡΙΤΗΡΙΩΝ, ΤΕΚΜΗΡΙΩΣΕΩΝ ΚΑΙ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΩΝ ΣΥΛΛΟΓΗΣ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΑΥΤΟΠΟΙΗΣΗ ΠΡΟΣΩΠΩΝ ΠΟΥ ΑΝΗΚΟΥΝ ΣΕ ΕΘΝΙΚΕΣ ΜΕΙΟΝΟΤΗΤΕΣ.
(β) ΑΠΟΦΑΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΑΘΟΡΙΣΜΟ ΣΥΝΘΕΣΕΩΣ, ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΩΝ ΚΑΙ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΕΞΕΤΑΣΗΣ ΤΟΥ ΑΙΤΗΜΑΤΟΣ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗΣ ΜΙΑΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΜΕΙΟΝΟΤΗΤΑΣ
(γ) ΑΠΟΦΑΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΤΡΟΠΟ ΧΡΗΣΗΣ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΤΩΝ ΕΘΝΙΚΩΝ ΜΕΙΟΝΟΤΗΤΩΝ ΣΤΙΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΜΕΤΑΞΥ ΠΡΟΣΩΠΩΝ ΠΟΥ ΑΝΗΚΟΥΝ ΣΕ ΕΘΝΙΚΕΣ ΜΕΙΟΝΟΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥΣ ΤΟΠΙΚΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ
https://www.kryeministria.al/newsroom/vendime-te-miratuara-ne-mbledhjen-e-keshillit-te-ministrave-date-26-dhjetor-2024/
https://oiapedw.blogspot.com/2025/01/3.html
Στην (α) ΑΠΟΦΑΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΑΘΟΡΙΣΜΟ ΚΡΙΤΗΡΙΩΝ, ΤΕΚΜΗΡΙΩΣΕΩΝ… κλπ. μεταξύ άλλων παρατηρούμε:
1. Από το άρθρο 2 του διατάγματος ξεκινάει η αμφισβήτηση του δικαιώματος αυτοπροσδιορισμού: Πρόσωπο που ισχυρίζεται ότι ανήκει σε εθνική μειονότητα και ζητά να αναγνωριστεί ως τέτοιο υποβάλλει το έντυπο αυτοπροσδιορισμού…
Όμως, ο όρος “ισχυρίζεται” είναι όρο που χρησιμοποιείται στις δικαστικές υποθέσεις, ο οποίος θέτει εν αμφιβόλω τις δηλώσεις του κατηγορούμενου ή το ενάγοντος. Ο σωστός όρος στην περίπτωση είναι “αισθάνεται”. Κάποιος αισθάνεται ότι είναι Ουκρανός ή Έλληνας ή Αφγανός όταν το δηλώνει σε μια υπηρεσία κι όχι απλά σε μια συναναστροφή. Δεν το “ισχυρίζεται”. Δεν πρόκειται για την αναγνώριση υπηκοότητας, που είναι μια τυπική πράξη και στην οποία μπορεί ο καθείς να ισχυριστεί πίστη στο πολίτευμα μιας χώρας, είναι μια αυτόβουλη δήλωση «του ανήκειν» σε μια εθνότητα.
2. Στα άρθρα 3 αναφέρεται: η επιτροπή αυτή συνεδριάζει τουλάχιστον 2 (δύο) φορές το χρόνο και όποτε κριθεί απαραίτητο μετά από αίτηση του 1/4 των μελών της. Στο άρθρο 4 αναφέρονται: Η Επιτροπή αποδέχεται τον αυτοπροσδιορισμό και αποτυπώνει τα στοιχεία στον σχετικό κατάλογο για τις εθνικές μειονότητες, εντός 30 (τριάντα) ημερών από την υποβολή του εντύπου αυτοπροσδιορισμού.
Ρωτάμε: Για ποιους λόγους δεν πρόκειται για μια αυτόματη διαδικασία εγγραφής - ένταξης στην εθνική κοινότητα που έχει επιλέξει ο πολίτης της Αλβανίας; Για ποιους λόγους πρέπει να συνεδριάζει η Επιτροπή; Τι σημαίνουν αυτές οι 30 ημέρες; Θα το δούμε στη συνέχεια…
3. Στο άρθρο 5α διατυπώνεται ευθαρσώς: Σε εξαιρετικές περιπτώσεις, με βάση λόγους που θέτουν σοβαρές αμφιβολίες για την ακρίβεια των αυτοπροσδιοριζόμενων δεδομένων, μπορεί να ζητηθεί περαιτέρω έλεγχος αυτοπροσδιορισμού, με πλειοψηφία των 2/3 των μελών της επιτροπής, σε περιπτώσεις όπου: α) υπάρχει αυξημένος και ασυνήθιστος αριθμός αυτοπροσδιορισμών εντός εξαμήνου.
Εδώ συνεχίζονται τα μαγειρέματα της προθεσμίας των 30 ημερών και οι συσχετισμοί ισχύος και πιέσεων της κυβέρνησης προς τα μέλη της επιτροπής ώστε τα 2/3 να αποτελέσουν τον νόμιμο αριθμό μελών που θα ακυρώσει την αίτηση αυτοπροσδιορισμού. Τι σημαίνει “ασυνήθιστος αριθμός”; Ο ασυνήθιστος αριθμός ατόμων (στο σημείο αυτό δικαιώνει ότι δεκάδες χιλιάδες αλβανόφωνοι ή βλαχόφωνοι είναι Έλληνες) οι οποίοι έχουν κατακυρωθεί ως Αλβανοί, Αρμάνοι και οι οποίοι αισθάνονται Έλληνες ή “ισχυρίζονται” πως είναι Έλληνες; Τα 2/3 γνωρίζουμε ότι είναι για τα μαγειρέματα των οργάνων του κ. Ράμα.
4. Στο άρθρο 5β αναγράφεται ότι θα ζητηθεί περαιτέρω έλεγχος αυτοπροσδιορισμού, με πλειοψηφία των 2/3 των μελών της επιτροπής, σε περιπτώσεις όπου: ο αυτοπροσδιοριζόμενος κατοικεί σε μονάδα τοπικής αυτοδιοίκησης, η οποία στην πραγματικότητα δεν παρουσιάζει διακριτά πολιτιστικά, εθνικά, γλωσσικά, θρησκευτικά ή παραδοσιακά χαρακτηριστικά, γ) που αποδεικνύεται από σχετικές πληροφορίες, μεταξύ άλλων, όπως η έλλειψη της συλλογικής εκπροσώπησης, μέσω μιας σαφής έλλειψης ενεργούς, συνεχούς και ενοποιημένης παρουσίας δραστηριοτήτων συλλογικής εκπροσώπησης, συμπεριλαμβανομένων των ενώσεων της σχετικής εθνικής μειονότητας στην εν λόγω μονάδα τοπικής αυτοδιοίκησης κ.λπ.
Δηλαδή, τα μαγειρέματα των 2/3 της Επιτροπής θα μπορούν να αμφισβητήσουν και να μη δεχθούν την αίτηση ατόμου, το οποίο δεν ανήκει στις μειονοτικές ζώνες και επίσημα αναγνωρισμένα ως μειονοτικά χωριά. Ενδεχομένως, να δεχθούν κάποιους Χιμαριώτες ή Κορυτσαίους όπου εκεί τουλάχιστον υπάρχει η εκπροσώπηση της ΔΕΕΕΜ ΟΜΟΝΟΙΑ αλλά μέχρι εκεί. Αλλά και για αυτές τις εξαιρέσεις υπάρχει στη συνέχεια Γολγοθάς.
5. Το άρθρο 5γ του διατάγματος προειδοποιεί ότι θα: ζητηθεί περαιτέρω έλεγχος αυτοπροσδιορισμού, με πλειοψηφία των 2/3 των μελών της επιτροπής, σε περιπτώσεις όπου υπάρχουν αλλαγές στα προσωπικά στοιχεία του αυτοπροσδιοριζόμενου, σε σχέση με προηγούμενα έγγραφα.
Δηλαδή τα 2/3 της Επιτροπής θα μπορούν να αμφισβητήσουν και να μη δεχθούν την αίτηση ατόμου, το οποίο για αντίθετα με τη βούλησή του αναγκάστηκε να «μεταβάλλουν» εθνικότητα. Εκατοντάδες, που είχαν μετοικήσει στο παρελθόν, είχαν πιεστεί εκ των συνθηκών για ευνοϊκή μεταχείριση ή είχαν πιεστεί από τις υπηρεσίες να «αλλάξουν» εθνικότητα. Εκείνος όμως ο ακούσιος «αυτοπροσδιορισμός» μπορεί να τους ακολουθάει μέχρι το τέλος της ζωής τους αν οι ίδιοι επιθυμούν να επιστρέψουν επίσημα στην εθνική τους κοινότητα;
6. Το άρθρο 6 αναφέρει για τις δυνατότητες της επιτροπής που: δύναται να ζητήσει, στις περιπτώσεις που κινεί διαδικασία επαλήθευσης, πληροφορίες από τη Γενική Διεύθυνση Πολιτικής Κατάστασης, προκειμένου να εξακριβώσει την ακρίβεια των στοιχείων που υποβλήθηκαν, σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 1, του άρθρου 3, και του σημείου 1, του άρθρου 7, του νόμου αριθ. 96/2017, «Για την Προστασία των Εθνικών Μειονοτήτων στη Δημοκρατία της Αλβανίας».
Πρόκειται για υπηρεσία η οποία έχει καταγεγραμμένους τους πολίτες και εκδίδει πιστοποιητικά όπως αναφέρει στην ιστοσελίδα e-Albania:
- Για την περίοδο από το 1974 έως το 2010, «Πιστοποιητικό προσωπικού σύμφωνα με προηγούμενες εγγραφές» θα παρέχεται από το αρμόδιο γραφείο κατάστασης του δήμου/διοικητικής μονάδας όπου ήταν εγγεγραμμένος ο αιτών για την απαιτούμενη περίοδο.
- Για την περίοδο μετά το 2010, «Προσωπικό πιστοποιητικό σύμφωνα με προηγούμενες εγγραφές» θα καταστεί δυνατή από το Εθνικό Μητρώο Πολιτικής Κατάστασης (RKGjC) του 2010.
Δηλαδή, με βάση τα πιστοποιητικά των τοπικών αρχών, πριν το 1974 και με βάση τα πιστοποιητικά από το 2010 που βασίζονται στους παλαιότερους ρατσιστικούς καταλόγους!
https://e-albania.al/eAlbaniaServices/ServiceList.aspx?service_filter=INS&institution_id=10&service_type=Y
7. Στο άρθρο 7 αναφέρεται αφενός ότι: η Γενική Διεύθυνση Πολιτικής Κατάστασης αποστέλλει το αίτημα για εξακρίβωση και στο 8α αφετέρου ότι: το ληξιαρχείο διενεργεί ελέγχους εάν: α) το πρόσωπο είναι εγγεγραμμένο στο σχετικό μητρώο προσωπικής κατάστασης, το οποίο διαχειρίζεται το γραφείο αρχείου προσωπικής κατάστασης, όπου καταγράφονται δεδομένα που σχετίζονται με εθνότητα διαφορετική από την Αλβανική. Στο 8β αναφέρεται στον ίδιο έλεγχο εφόσον το άτομο έχει γεννηθεί από τουλάχιστον έναν γονέα μη αλβανικής καταγωγής και άλλη εθνότητα καταγράφεται στο πιστοποιητικό γέννησής του.
Αφού το άτομο που αιτείται εθνικό αυτοπροσδιορισμό είναι καταγεγραμμένο με αλβανική εθνικότητα ή αφού έχει έναν γονέα αλβανικής καταγωγής θα εξεταστεί ή αίτησή του από την κρατική και την αυτοδιοικητική κρησάρα και δεν θα γίνει δεκτή...
8. Το άρθρο 8 έχει τις παρακάτω παραγράφους που με βάση αυτούς ο έλεγχος των στοιχείων γίνεται πιο σαφείς μαζί στο μαγείρεμα του διατάγματος:
γ) στο πιστοποιητικό γέννησης του ατόμου, πριν από το 2011, προσδιορίστηκε εθνοτική καταγωγή εκτός από την Αλβανική
δ) στα αρχειοθετημένα έγγραφα προσωπικής κατάστασης για τις περιόδους απογραφών πληθυσμού για πολίτες που ανήκουν σε εθνική μειονότητα, άλλη από την αλβανική, ή για τους προγόνους τους, έχουν καταγραφεί στοιχεία σχετικά με την εθνότητα, πλην αυτής, Αλβανοί.
ε) υπάρχουν πρόσθετα στοιχεία, που αναφέρονται σε άλλη εθνοτική καταγωγή, για στοιχεία προσωπικής κατάστασης, τα οποία μπορεί επίσης να οδηγήσουν σε πιστοποιητικά γάμου και θανάτου που χορηγεί.
Πρόκειται για την περίοδο πριν τη νόθα απογραφή του 2011 η οποία υποτίθεται ότι έγινε σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα και κατά τη διάρκεια της οποίας υπήρξε η απειλή προστίμου και φυσικά ακύρωσης της δήλωσης εθνικότητας για την καταχώρηση ψευδών στοιχείων από την ταυτοποίηση με τους καταλόγους της τοπικής αυτοδιοίκησης. Δεκάδες χιλιάδες Έλληνες είχαν κατακυρωθεί με αλβανική εθνότητα ήδη από την περίοδο της δικτατορίας σε καταλόγους οι οποίοι δεν άλλαξαν παρά το γεγονός ότι κάποιες περιπτώσεις στη Χιμάρα και στον Αυλώνα αναγνώρισε το ελλαδικό κράτος για την απόδοση ελληνικής υπηκοότητας. Στο διορθωτικό ΦΕΚ της Ελληνικής Δημοκρατίας, αριθμός φύλλου 243/17-2-2015 μόλις αναγνωρίζονται ως Έλληνες οι κάτοικοι 107 χωριών, δηλαδή 8 παραπάνω από τα 99 χωριά, μεταξύ αυτών της Χιμάρας, του Σβερνετσιού και της Άρτας.
9. Το άρθρο 9 αναφέρεται στο ληξιαρχείο που: παρουσιάζει τα στοιχεία που συγκεντρώθηκαν σχετικά με το στοιχείο της εθνότητας στην επιτροπή. Η Επιτροπή επανεξετάζει την τεκμηρίωση που συγκεντρώθηκε, σύμφωνα με το άρθρο 8 της παρούσας απόφασης, δίνοντας αποφασιστική βαρύτητα στην υποκειμενική επιλογή του ατόμου. Παράγοντες όπως η γλώσσα, η θρησκεία, ο πολιτισμός ή οι παραδόσεις παρέχουν επαρκή βάση για τον σκοπό του αυτοπροσδιορισμού. Η τεκμηρίωση που ελήφθη, σύμφωνα με τα άρθρα 7 και 8 της παρούσας απόφασης, χρησιμεύει ως δείκτης που βοηθά στη λήψη γνώμης από την επιτροπή.
Σε ποιο εδάφιο του διατάγματος φαίνεται η βαρύτητα αφού η αίτηση δεν γίνεται αυτόματα αποδεκτή και χρειάζονται διαδικασίες χρονοβόρες οι οποίες δεν πιστοποιούν την υποκειμενικότητα του αυτοπροσδιορισμού; Γίνεται ολοφάνερο ότι κάποιες διατυπώσεις ευνοούν το καθεστώς ώστε να παρουσιάζεται στην Ευρωπαϊκή Ένωση ότι έχει προσαρμοστεί με το διεθνές δίκαιο. Όμως, με τις "ωραίες" διατυπώσεις περί υποκειμενικότητας δεκάδες χιλιάδες αλβανόφωνοι, βλαχόφωνοι Έλληνες που επιθυμούν να ενταχθούν επίσημα στην ελληνική μειονότητα και πιθανόν μη έχοντες διακριτό θρήσκευμα ή ελληνικό όνομα να πρέπει να αποδείξουν πως παρά τα έγγραφα και παρά την ομιλούμενη γλώσσα ότι είναι Έλληνες. Και φυσικά θα απορριφθούν καθώς οι νομότυπες αλλοιώσεις επί των ληξιαρχιακών εγγραφών είναι παγιωμένες, αυστηρά αμετάβλητες και τελούν υπό την επιτήρηση του αλβανικού κράτους…
10. Στο άρθρο 10: η Επιτροπή, σε περίπτωση μη απόδειξης αυτοπροσδιορισμού, σύμφωνα με τα άρθρα 7 και 8 της παρούσας απόφασης, απευθύνεται στη Γενική Διεύθυνση Αρχείων και άλλους φορείς, εφόσον διαθέτουν επίσημα έγγραφα που να τεκμηριώνουν την υπαγωγή του πολίτη σε εθνική μειονότητα.
Από πότε αποδεικνύεται ο αυτοπροσδιορισμός; Αυτοπροσδιορισμός είναι η επιλογή - απόδοση-ερμηνεία των ιδιοτήτων κάποιου για - προς τον εαυτό του, ο υποκειμενικός προσδιορισμός του εαυτού του σύμφωνα με το λεξικό. Δεν υπάρχουν αποδείξεις πέρα από την ίδια τη δική του ερμηνεία των ιδιοτήτων για και προς τον εαυτό του. Αυτό είναι κεντρικό στοιχείο το οποίο αναιρεί ο νόμος ο οποίος έχει μαγειρευτεί για την κατάργηση του εθνικού αυτοπροσδιορισμού.
11. Στο άρθρο 12: Τα ληξιαρχεία των επαρχιακών υποκαταστημάτων εκδίδουν στοιχεία που αναφέρονται στην εγγραφή των πολιτών, σύμφωνα με τα θεμελιώδη μητρώα για τις περιόδους εγγραφής στις οποίες πραγματοποιήθηκαν. Η επεξεργασία αυτών των πληροφοριών πραγματοποιείται με βάση δεδομένα συμβουλευτικής στα θεμελιώδη μητρώα, όπου επιβεβαιώνονται τα στοιχεία πολιτών με εθνοτική καταγωγή εκτός από την Αλβανία. Ο ενδιαφερόμενος μπορεί να υποβάλει δικαιολογητικά ή οποιοδήποτε άλλο απαραίτητο υλικό για την υποστήριξη της αυτοαναγνώρισης.
Το διάταγμα συνεχίζει να φλυαρεί με λεπτομέρειες ανούσιες εφόσον ο πολίτης της Αλβανίας καλείται να αποδείξει αυτό που αισθάνεται και εξακολουθεί να στερείται εδώ και 112 χρόνια! Τα πράγματα είναι απλά: Η αυτοαναγνώριση και ο αυτοπροσδιορισμός δεν έχουν προαπαιτούμενα.
12. Στο άρθρο 13: Η Επιτροπή, αφού εξετάσει τις πληροφορίες που έλαβε από τα προαναφερθέντα ιδρύματα και από το πρόσωπο για το οποίο διεξάγεται η διαδικασία αυτοπροσδιορισμού, προβαίνει στη λήψη απόφασης σχετικά με την επιβεβαίωση ή όχι της ταυτοποίησης, εντός 60 (εξήντα) ημερών από την ημερομηνία έναρξης της επαλήθευσης…
Στο εν λόγω άρθρο συνεχίζεται η αμφισβήτηση της δήλωσης αυτοπροσδιορισμού αυξάνοντας και το χρονικό περιθώριο μαγειρέματος των 2/3 της επιτροπής.
13. Στο άρθρο 16 που αναφέρεται στις προσφυγές πολιτών της Αλβανικής Δημοκρατίας για αρνητικές αποφάσεις της επιτροπής αναφέρει τη σύνθεση της επιτροπής προσφυγών:
Η επιτροπή προσφυγών προεδρεύεται από τον εκπρόσωπο του αρμόδιου για
τις εσωτερικές υποθέσεις υπουργείου και αποτελείται από τους:
α) εκπρόσωπος του υπουργείου που είναι αρμόδιο για τις εσωτερικές υποθέσεις·
β) εκπρόσωπο του Διαμεσολαβητή·
γ) έναν εκπρόσωπο από τον Επίτροπο για την Προστασία από τις Διακρίσεις.
δ) έναν εκπρόσωπο που διορίζεται από την Επιτροπή Εθνικών Μειονοτήτων.
ε) εκπρόσωπος οργάνωσης της κοινωνίας των πολιτών, που ασχολείται με την προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων σε σχέση με τις εθνικές μειονότητες, που προτείνεται από την Επιτροπή Εθνικών Μειονοτήτων.
Στην περίπτωση της προσφυγής οι β), γ), δ), ε) θα κοιτάνε στα μάτια την ώρα που μιλάει ο α), ο κατ’ εξοχήν άνθρωπος του συστήματος. Διαφορετικά θα έχουν επιπτώσεις...
14. Το άρθρο 17 αναφέρει περί δικαιωμάτων του πολίτη που επιθυμεί να του αναγνωριστεί άλλη εθνικότητα διαφορετική από αυτήν του αλβανικού κράτους: Κατά της απόφασης της επιτροπής προσφυγών το πρόσωπο έχει δικαίωμα να ασκήσει προσφυγή στο αρμόδιο δικαστήριο επίλυσης διοικητικών διαφορών, σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 49/2012, «Περί οργάνωσης και λειτουργίας διοικητικών δικαστήρια και την εκδίκαση διοικητικών διαφορών», άλλαξε. Στο άρθρο 18 εξηγεί ποιοι είναι πλέον οι αρμόδιοι: Το αρμόδιο για τις εσωτερικές υποθέσεις υπουργείο, η επιτροπή, η Γενική Διεύθυνση Πολιτικής Κατάστασης, οι νομάρχες των περιφερειών, τα γραφεία του ληξιαρχείου της περιφέρειας και άλλοι κρατικοί φορείς που διαχειρίζονται έγγραφα και επίσημα στοιχεία σχετικά με την υπαγωγή είναι επιφορτισμένοι με Αλβανούς πολίτες εθνικής μειονότητας, για την εφαρμογή της παρούσας απόφασης.
Δικηγόροι, χρήματα, προσφυγές… Ποιος θα τολμήσει να τα βάλει με τους ανθρώπους του συστήματος. Χιλιάδες φτωχοί κι αμόρφωτοι άνθρωποι στα βλαχοχώρια, την Κορυτσά, τον Αυλώνα, την Άρτα, τη Χιμάρα, το Δέλβινο, τους Αγίους Σαράντα, το Αργυρόκαστρο, το Λεσκοβίκι κι αλλού θα πάνε να τα βάλουν με το κράτος; Επίσης, με το συγκεκριμένο εδάφιο προειδοποιούνται όσοι αρμόδιοι της Επιτροπής μπορεί να κάνουν έστω και για κάποιες περιπτώσεις τα “στραβά μάτια” για την απόδοση εθνότητας σε μη κατακυρωμένους ως Έλληνες…
Στη (β) ΑΠΟΦΑΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΑΘΟΡΙΣΜΟ ΚΡΙΤΗΡΙΩΝ, ΤΕΚΜΗΡΙΩΣΕΩΝ… ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΕΞΕΤΑΣΗΣ… κλπ. μεταξύ άλλων παρατηρούμε:
1. Στο άρθρο 1 του εν λόγω διατάγματος αναφέρεται ρητά ότι η αίτηση “υποβάλλεται από την ομάδα πολιτών που αποτελούν πάνω από το 1% του συνολικού αριθμού πολιτών που έχουν αλβανική υπηκοότητα στη Δημοκρατία της Αλβανίας και ισχυρίζονται ότι ανήκουν σε μειονότητα”.
Παρατηρούμε ότι τίθεται το όριο του 1% επί του συνολικού πληθυσμού, γεγονός που περιορίζει τις δυνατότητες συγκρότησης αναγνωρισμένης εθνικής κοινότητας από το αλβανικό κράτος. Επίσης, οι απογραφές πληθυσμού στη μεταπολιτευτική Αλβανία οι οποίες ήταν διαβλητές και ποτέ δεν αναγνωρίστηκαν από την επίσημη οργάνωση ΔΕΕΕΜ ΟΜΟΝΟΙΑ και καταγγέλθηκαν ως νόθες, δίνουν τη δυνατότητα να δημιουργούν το έδαφος για τον περιορισμό των δικαιωμάτων των μειονοτήτων. Έτσι και στην τελευταία απογραφή (2023), οι ελληνικής εθνικής καταγωγής πολίτες της Αλβανίας ήταν σε ποσοστό 0,98 του πληθυσμού (23.485 ελληνικής καταγωγής σε σύνολο πληθυσμού 2.402.113)! Εξάλλου, ο δικονομικό όρος “ισχυρίζονται”, που σχολιάσαμε παραπάνω δεν ανταποκρίνεται στο αίσθημα του «ανήκειν» σε μια εθνοτική ομάδα, είναι απαράδεκτος και ανοίγει εννοιολογικά το πεδίο για την νομική αμφισβήτηση της δήλωσης του αυτοπροσδιορισμού. Γεγονός που είναι μη αποδεκτό.
2. Το άρθρο 3 είναι συντριπτικό ως προς την κλιμάκωση του αποκλεισμού. Πρόκειται για τη σύνθεση των μελών της Επιτροπής. Τα μέλη είναι 16, 9 θεσμικοί παράγοντες, 4 εκπρόσωποι των μειονοτήτων και 3 μέλη από την κοινωνία των πολιτών. Οι 9 θεσμικοί παράγοντες είναι οι εξής: α) εκπρόσωπος της Γενικής Διεύθυνσης Πολιτικής Κατάστασης, στο αρμόδιο για την αστική κατάσταση Υπουργείο β) εκπρόσωπος του αρμόδιου για την τοπική αυτοδιοίκηση υπουργού γ) εκπρόσωπος του Υπουργείου που είναι αρμόδιο για τις Εσωτερικές Υποθέσεις, αρμόδιο για νομικά θέματα δ) εκπρόσωπος από το αρμόδιο για την κοινωνική προστασία Υπουργείο ε) εκπρόσωπος του Υπουργείου που είναι αρμόδιο για τις εξωτερικές Υποθέσεις στ) εκπρόσωπος του Υπουργείου πολιτιστικής κληρονομιάς ζ) εκπρόσωπος της Γενικής Διεύθυνσης Αρχείων η) εκπρόσωπος της Ακαδημίας Επιστημών θ) εκπρόσωπος του Ινστιτούτου Ιστορίας της Ακαδημίας Επιστημών.
Ένας ασφυκτικός εσμός ελέγχου από διάφορες πλευρές των θεσμών είναι ο βασικός κορμός “αποδεκτών” της αίτησης, ο οποίος βασίζεται τόσο στα ψευδή αρχεία για το ποιοι είναι οι Έλληνες μειονοτικοί όσο και οι θεσμοί που αφορούν την ιστορία και την κληρονομία οι οποίοι καπηλεύονται την αρχαία, βυζαντινή και νεωτερική ελληνική κληρονομιά και πιστοποιούν ψευδώς για τον περιορισμό των Ελλήνων στις Ενβερικές μειονοτικές ζώνες. Εξάλλου για όσους ατυχώς κάνουν την αίτηση και η οποία θα απορριφθεί, η επιτροπή λειτουργεί και σαν ένα είδος παγίδας: καταγραφής αυτών που ως "Αλβανοί" επιθυμούν να ενταχθούν στην ελληνική εθνοτική ομάδα. Όσο για τα άλλα μέλη της επιτροπής, αυτά αποτελούν το άλλοθι του κ. Ράμα.
3. Στο άρθρο 5 το διάταγμα αναφέρεται στα μέλη της Τεχνικής Γραμματείας η οποία εποπτεύει την επιτροπή: Στην Τεχνική Γραμματεία προεδρεύει ένας εκ των εκπροσώπων του αρμόδιου για τις Εσωτερικές Υποθέσεις Υπουργείου και αποτελείται από τέσσερα μέλη, ως εξής: α) Δύο αντιπρόσωποι που διορίζονται από τον επικεφαλής του αρμόδιου για τις Εσωτερικές Υποθέσεις Υπουργείου· β) Εκπρόσωπος που ορίζεται από τον προϊστάμενο του αρμόδιου για τις τοπικές Υποθέσεις Υπουργείου. γ) Εκπρόσωπος που ορίζεται από τον επικεφαλής της Επιτροπής Εθνικών Μειονοτήτων.
Παρατηρούμε ότι ο έλεγχος γίνεται ακόμα πιο ασφυκτικός ώστε να ελέγχουν με ακόμα πιο αυστηρό τρόπο και να καταγράφουν προφανώς τα όσα θα αιτηθεί (να ρισκάρει θα λέγαμε καλύτερα) το πρόσωπο που επιθυμεί να ανήκει σε άλλη εθνική ομάδα από αυτήν του κυρίαρχου κράτους. Μέσα σε αυτήν την παράλογη πυραμίδα καταπάτησης κάθε έννοια αυτοπροσδιορισμού, το κράτος δείχνει τα δόντια του σε όσους έχουν το σθένος να αιτηθούν αλλαγή εθνικότητας.
4. Στο άρθρο 6 διατυπώνεται ότι “οι εκπρόσωποι των οργάνων που ορίζονται στο σημείο 3 της παρούσας απόφασης είναι υψηλού διοικητικού επιπέδου”, στο άρθρο 7 αναφέρεται σε “δικαιολογητικά που υποβάλλονται”, στο άρθρο 8 ότι “η Επιτροπή επανεξετάζει το αίτημα που υποβάλλεται σύμφωνα με το σημείο 1 της παρούσας απόφασης εντός 9 (εννέα) μηνών”, στο άρθρο 10 ότι “για απόρριψη του αιτήματος αναγνώρισης εθνικής μειονότητας μπορεί να ασκηθεί προσφυγή στο αρμόδιο δικαστήριο για την επίλυση διοικητικών διαφορών” και στο άρθρο 11 “η Επιτροπή εγγυάται τη διαφάνεια στην υλοποίηση των δραστηριοτήτων της… με δημοσίευση των δραστηριοτήτων του στην επίσημη ιστοσελίδα του αρμόδιου για τις Εσωτερικές Υποθέσεις Υπουργείου”.
Πρόκειται για μια κακοχωνεμένη επανάληψη, της αλαζονείας του ελέγχου για το σε ποια εθνικότητα ανήκει ο καθένας βάσει δικαιολογητικών εγγράφων κι όχι το σε ποια εθνικότητα αισθάνεται ότι ανήκει ο αιτούμενος. Εμπλουτίζεται από το άλλοθι της προσφυγής (αν συνεχίσει να ρισκάρει την καθημερινότητά του μετά την αίτηση) καθώς και τη διαπόμπευσή του στην επίσημη ιστοσελίδα του υπουργείου.
5. Στο άρθρο 12 εξηγείται ότι η πιθανή έγκριση αποστέλλεται ως “πρόταση στον αρμόδιο για τις Εσωτερικές Υποθέσεις υπουργό, συνοδευόμενη από αιτιολογημένη έκθεση”.
Γίνεται ακόμα πιο κατανοητό ότι ο ίδιος ο υπουργός είναι αυτός που εν τέλει θα εγκρίνει την τελική απόφαση της Επιτροπής και της Τεχνικής γραμματείας που την επιτηρεί. Η πυραμίδα γίνεται ακόμα πιο υψηλή και ο έλεγχος ακόμα πιο ασφυκτικός.
Στη (γ) ΑΠΟΦΑΣΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΤΡΟΠΟ ΧΡΗΣΗΣ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΤΩΝ ΕΘΝΙΚΩΝ ΜΕΙΟΝΟΤΗΤΩΝ… κλπ. μεταξύ άλλων παρατηρούμε:
1. Στο 2ο άρθρο αναγράφεται ότι “για τη χρήση της μειονοτικής γλώσσας υποβάλλεται εγγράφως από την ομάδα πολιτών που ισχυρίζονται ότι ανήκουν σε εθνική μειονότητα στη βασική μονάδα τοπικής αυτοδιοίκησης στην επικράτεια της οποίας διαμένουν παραδοσιακά τα άτομα αυτά ή όπου αποτελούν 20% του πληθυσμού της μονάδας”.
Ο συντάκτης για 3η φορά αναφέρεται στον δικονομικό όρο “ισχυρίζεται” που αναιρεί εκ των πραγμάτων το αίσθημα του καθενός πολίτη της Δημοκρατίας της Αλβανίας καθώς και το δικαίωμα να ανήκει σε μια εθνοτική μειονοτική ομάδα. Πρόκειται για φριχτή επανάληψη.
2. Στο άρθρο 3 του εν λόγω διατάγματος αναφέρεται ότι “η απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, αφού υποβληθεί σε έλεγχο νομιμότητας από τον νομάρχη της περιφέρειας… κλπ”
Η έγκριση εκ μέρους των τοπικών αρχών για τη σύσταση εθνικής κοινότητας που καταλαμβάνει το 20% επί του πληθυσμού δεν είναι αρκετή και οφείλει να γίνει αποδεκτή και από τον νομάρχη. Δεν αφορά απλά μια κοινοποίηση προς αυτόν αλλά αιτείται η έγκρισή του. Έτσι κλιμακώνεται ο έλεγχος στο βαθμό (γεγονός αδύνατο για την ελληνική μειονότητα) που η καταμέτρηση των μελών μιας μειονότητας φτάσει το 20% επί του συνολικού πληθυσμού μιας βασικής μονάδας τοπικής αυτοδιοίκησης σύμφωνα με το άρθρο 1.
3. Το 7ο άρθρο αναφέρεται ότι “σε περιπτώσεις που ο αριθμός των πολιτών που ανήκουν σε εθνική μειονότητα υπερβαίνει τουλάχιστον το 20% του συνολικού αριθμού του πληθυσμού που κατοικεί σε αυτή την τοπική αυτοδιοίκηση, σύμφωνα με τα στοιχεία της τελευταίας απογραφής που διενεργήθηκε, έχουν δικαίωμα εκτός της αλβανικής γλώσσας, να απαιτούν να τοποθετούνται τα ονόματα των διοικητικών μονάδων, των δρόμων και άλλων τοπογραφικών δεικτών στη γλώσσα της αναγνωρισμένης μειονότητας”.
Έτσι, έμμεσα αναγνωρίζονται μόνο οι περιπτώσεις του Δήμου Δρόπολης και Φοινικαίων ως μειονοτικές περιοχές εφόσον το παρόν πρωθυπουργικό διάταγμα νομιμοποιεί την νόθα απογραφή την οποία δεν αναγνωρίζει η ΔΕΕΕΜ ΟΜΟΝΟΙΑ. Η απογραφή πληθυσμού αποτελεί και ένα από τα "κλειδιά", καθότι, μόνο στις παράνομα ορισμένες από τη δικτατορία μειονοτικές ζώνες υπήρξε η συγκέντρωση πληθυσμού τέτοια που να έχει τις παραπάνω πρόνοιες. Έτσι, στον Δήμο Πρεμετής στον οποίο ανήκουν χωριά αναγνωρισμένα ως μειονοτικά, αποκλείονται από αυτές τις πρόνοιες καθότι ο πληθυσμός τους δεν μπορεί να συγκεντρώσει το απαιτούμενο 20%.
Αναρωτιόμαστε:
- Χρειάζονται ειδικοί επιστήμονες για να αντιληφθεί κανείς την επιπλέον εκτροπή ενός δικτατορίσκου που κυβερνάει του λαούς της Αλβανίας;
Λέμε:
- Πράγματι, χρειάζονται νομικοί για την προσφυγή στα αρμόδια ευρωπαϊκά όργανα (Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ΕΔΑΔ, ΟΑΣΕ κλπ) κατά του εν λόγω πρωθυπουργικού διατάγματος καθώς και για πολλές άλλες θεσμικές εκτροπές των αλβανικών κυβερνήσεων μετά τη μεταπολίτευση του 1991.
- Πράγματι, χρειάζεται το εθνικό κέντρο, που εδώ και χρόνια έχει καταστεί αποδέκτης επιθέσεων του ιδιόρρυθμου δικτάτορα τόσο στις ελληνοαλβανικές σχέσεις όσο και στο πεδίο των δικαιωμάτων των Βορειοηπειρωτών, να θέσει βέτο σε κάθε ενταξιακή διαδικασία της Αλβανίας για την ΕΕ απέναντι σε αυτήν την (νέα) εκτροπή καθώς και σε κάθε χρηματοδότηση.
- σύμφωνα με τις αρχές της λογικής περί αυτοπροσδιορισμού, ως αναγνωρισμένου όρου για την υποκειμενική επιλογή-απόδοση-ερμηνεία των ιδιοτήτων κάποιου για-προς τον εαυτό του, όρος ο οποίος δεν τηρείται στο πρωθυπουργικό διάταγμα,
- σύμφωνα με τις αρχές των διεθνών οργανισμών για το δικαίωμα ελεύθερου αυτοπροσδιορισμού κάθε ανθρώπου στην εθνότητα, στην πίστη, στις ιδέες, σύμφωνα με την ευρωπαϊκή Σύμβαση – Πλαίσιο για τα δικαιώματα των μειονοτήτων που έχει υπογράψει η Δημοκρατία της Αλβανίας κλπ.
Αναμένουμε τις αντιδράσεις:
- των υπευθύνων του ελλαδικού κράτους,
- των εκπροσώπων των ευρωπαϊκών θεσμών
- των Ελλήνων Ευρωβουλευτών (Ελλάδας και Κύπρου) καθώς και όσων άλλων αναφέρονται στα ανθρώπινα δικαιώματα
- των αρμοδίων οργάνων της Διεθνούς Κοινότητας (ΟΗΕ, ΔΑΣΕ)
- των εκπροσώπων των βόρειων Ηπειρωτών,
- των λοιπών Ηπειρωτών,
- του Πανελληνίου,
- των πολιτικών κομμάτων,
- των υπερασπιστών των ανθρωπίνων δικαιωμάτων κ.ά.
Πρωτοβουλία ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ “Απ’ Έδω” για τα δικαιώματα του γηγενούς και ιστορικού Ελληνισμού στην Αλβανία
0 Σχόλια
Tο kozanara.gr δημοσιεύει άμεσα κάθε σχόλιο. Ωστόσο δεν υιοθετούμε τις απόψεις αυτές καθώς εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Σχόλια με ύβρεις διαγράφονται χωρίς προειδοποίηση.