Το μεγάλο παραμύθι του προϋπολογισμού για το 2026


Του Γεράσιμου Λιβιτσάνου

Η συζήτηση του κρατικού προϋπολογισμού του 2026 στην Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής πέρασε, γενικά, «στα ψιλά», με την ειδησεογραφία να εστιάζει σε άλλα θέματα της επικαιρότητας. Στις 16 Δεκέμβρη, όμως, οι κυβερνητικοί βουλευτές (και πιθανότατα από 1 έως 3 προερχόμενοι από τους «Σπαρτιάτες») θα κληθούν να υπερψηφίσουν έναν οικονομικό προγραμματισμό, για την ερχόμενη χρονιά, που θα έχει ακόμη πιο οξυμένα τα χαρακτηριστικά των προϋπολογισμών των κυβερνήσεων Μητσοτάκη: Υψηλά έσοδα προερχόμενα κατευθείαν από την ακρίβεια και τους έμμεσους φόρους, φορολογικές ενισχύσεις στο μεγάλο κεφάλαιο, μείωση των κοινωνικών δαπανών και, το κυριότερο, ένα ακόμη «παραμύθι των αριθμών» περί θετικής πορείας της οικονομίας!

Το παράκαναν

Το εντυπωσιακό στοιχείο με τον προϋπολογισμό του 2026 είναι πως το «παραμύθι» που, για φέτος, σκέφθηκε το επιτελείου του νέου υπουργού Εθνικής Οικονομίας, Κυριάκου Πιερρακάκη έχει τόσο «ξεφύγει» που αμφισβητείται ακόμη και από τους πρώην υπουργούς οικονομικών της Νέας Δημοκρατίας! Κι αυτό προκύπτει ευθέως από τα όσα ειπώθηκαν στην 4ήμερη συζήτηση του Κρατικού Προϋπολογισμού του 2026 στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων όπου και εγκρίθηκε με την αποκλειστική στήριξη των κυβερνητικών βουλευτών.

Ενδεικτικός ήταν ο «άτυπος» διάλογος που καταγράφθηκε ανάμεσα στο σημερινό οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης και τους εισηγητές που επέλεξε στην κοινοβουλευτική διαδικασία.

Ένας εκ των εισηγητών της Ν.Δ, ο Στέλιος Πέτσας υποστήριξε ότι ο προϋπολογισμός του 2026 δείχνει πως «ο ρυθμός ανάπτυξης με τη συμβολή όλων των θετικών μέτρων που ανακοινώθηκαν από τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη στη ΔΕΘ, εκτιμάται σε 2,4%, διπλάσιος από το 1,2%» ενώ «η Ελλάδα πλέον, συγκλίνει με το μέσο ευρωπαϊκό εισόδημα. Δεν αποκλίνει, όπως συνέβαινε την προηγούμενη δεκαετία, του 2010, της δημοσιονομικής κρίσης». Μάλιστα, έγινε πιο συγκεκριμένος υποστηρίζοντας πως «οι Έλληνες, για να το θέσω απλά, σε σχέση με τους Ευρωπαίους πολίτες άλλων κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, θα έπρεπε να λάβουν υπόψη τους τα στοιχεία της κατά κεφαλή πραγματικής ιδιωτικής κατανάλωσης, όπου η Ελλάδα βρίσκεται στην 21η θέση από τις 27, ενώ στον ακόμη πιο αντικειμενικό δείκτη σύγκλισης, εκείνων της κατά κεφαλήν κατανάλωσης προσαρμοσμένο ως προς τις τιμές, η Ελλάδα βρίσκεται στη 18η θέση από τις 27 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης».

Επίσης, ο υφυπουργός Οικονομίας, Θάνος Πετραλιάς, είπε ότι με τις δαπάνες του προϋπολογισμού δεν ωφελούνται απλά οι μισθωτοί με την γενική έννοια του όρους, αλλά οι χαμηλόμισθοι. Όπως ισχυρίστηκε «ποιοι είναι κάτω από τον κατώτατο; Οι parttime. Γιατί και στον κατώτατο να είσαι, είσαι γύρω στα 11.000- 12.000. Θα αυξηθεί ο κατώτατος, θα αυξηθεί και για τους pattime ο μισθός τον Απρίλιο. Ποιος άλλος μπορεί να είναι κάτω από 10.000; Κάποιοι πολύ χαμηλοσυνταξιούχοι. Πήρανε τώρα τα 250 ευρώ, θα έχουν και αύξηση των συντάξεων τον άλλο μήνα με μερικώς συμψηφισμό της προσωπικής διαφοράς. Έχουμε την επιστροφή ενοικίου σήμερα που πιάνει όλα τα χαμηλά εισοδήματα. ρα, το πακέτο των μέτρων ευνοεί το σύνολο των Ελλήνων και αυτών που είναι κάτω από 10.000 ευρώ».

Όπως ήταν αυτονόητο αυτοί οι ισχυρισμοί αντικρούστηκαν από την αντιπολίτευση. Όμως επίσης αντιμετωπίστηκαν με έντονο σκεπτικισμό ακόμη και από πρώην υπουργούς Οικονομικών της κυβέρνησης Μητσοτάκης. Ενδεικτικά ο «πρώην» Χρήστος Σταϊκούρας, αν και δεν διαφώνησε σχετικά με το ότι το εισόδημα βρίσκεται σε πορεία σύγκλισης σχολίασε πως «δεν μπορούμε να αγνοούμε τις δυσκολίες. Είναι γεγονός ότι μεγάλο μέρος της κοινωνίας δοκιμάζεται, υφίσταται συσσωρευμένη ακρίβεια, παρά την επιβράδυνση του ρυθμού αύξησης των τιμών και την εξομάλυνση των πληθωριστικών πιέσεων. Το πραγματικό διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών, αν και όπως είπα σταθερά βελτιώνεται από το 2020, δεν έχει φτάσει ακόμα τα προ δημοσιονομικής κρίσεως επίπεδα. Το συσσωρευμένο ιδιωτικό χρέος, αν και ρυθμίζεται με καλύτερους όρους μετά τις νομοθετικές πρωτοβουλίες της Κυβέρνησης των τελευταίων ετών, παραμένει υψηλό. Η εύρεση προσιτής στέγης, ιδίως για τα νέα ζευγάρια, έχει δυσκολέψει. Η παραγωγικότητα,παρά τη βελτίωση των τελευταίων ετών, υπολείπεται σημαντικά πολύ του μέσου ευρωπαϊκού όρου».

Ανάλογες αναφορές έκανε και ένα ακόμη «πρώην» κυβερνητικό στέλεχος, υπεράνω πάσης υποψίες για αντιπάθεια των νεοφιλελεύθερων επιλογών στην οικονομία: Ο Θόδωρος Σκυλακάκης. Στην παρέμβασή του στην Επιτροπή Οικονομικών αναγνώρισε την αύξηση του κατώτατου μισθού τα τελευταία χρόνια αλλά και «την αύξηση της περιουσίας των ελληνικών νοικοκυριών, από τα 687 δισ. ευρώ στα 963 δισ. ευρώ». Υποστήριξε, όμως, πως «αυτά είναι στοιχεία της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, η οποία για σημαντικό ποσοστό των νοικοκυριών, αλλά όχι δυστυχώς για τα περισσότερα, αντισταθμίζει εν μέρει τις πιέσεις που προκάλεσε ο υψηλός πληθωρισμός. Αυτό είναι η θετική πλευρά, η αρνητική αυτής της εξέλιξης είναι ότι στα μεγάλα αστικά κέντρα, επειδή δεν έχει αυξηθεί επαρκώς η προσφορά ακινήτων, πιέζει αρνητικά τα εισοδήματα αυτών που νοιάζουν κατοικία»!

Εύλογα καταλαβαίνει κανείς πως αν φτάνουν να αμφισβητούν ή να διαπιστώνουν ρωγμές στο κυβερνητικό αφήγημα στελέχη της Ν.Δ όπως ο Χρήστος Σταϊκούρας και ο Θόδωρος Σκυλακάκης προφανώς η κυβερνητική προπαγάνδα έχει φτάσει σε …άλλα επίπεδα. Τέτοια που να προσβάλλει τόσο την κοινή λογική όσο και την καθημερινή εμπειρία των πολιτών. Ιδίως των «εξαρτημένων από τον μισθό τους», όπως λέει κι ο πρωθυπουργός, που καλούνται να «βγάλουν το μήνα».

Τα μερίσματα

Στην ίδια προπαγανδιστική λογική η κυβέρνηση θέλησε να παρουσιάσει ακόμη και τις πλέον ακραίες πλευρές της πολιτικής της υπέρ της ενίσχυσης του κεφαλαίου ως… φιλολαϊκές.

Έτσι λοιπόν ο Θάνος Πετραλιάς, αξιοποιώντας την περίφημη θεωρία της «φορολογικής καμπύλης» ανέφερε ότι η μείωση της φορολογίας των μερισμάτων απέδωσε περισσότερα φορολογικά έσοδα. Ούτε λίγο, ούτε πολύ υποστήριξε ότι η κυβέρνηση έδωσε …χτύπημα στο κεφάλαιο μειώνοντας τους φόρους του!

Κατάθεσε ότι σύμφωνα με τα οποία τα ποσά από «μερίσματα που εισπράτταμε, με 10% είναι 170 εκατομμύρια, με 5% τώρα φόρο 380 εκατομμύρια!». Δηλαδή εμφάνισε ως επιτυχημένη την πολιτική της μικρότερης φορολόγησης των μερισμάτων σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση που ακολουθεί η κυβέρνησης. Προϊδεάζοντας, ίσως, για ακόμη μεγαλύτερες μειώσεις στα μερίσματα, δηλαδή την διαμοίραση κερδών στους μεγαλομετόχους των Α.Ε.

Φυσικά ο υφυπουργός Οικονομικών παρέλειψε να αναφέρει πως στην απόδοση των μερισμάτων που φορολογήθηκαν την περασμένη χρονιά προφανώς συνέβαλλαν και οι αθρόες επιδοτήσεις των μεγάλων επιχειρήσεων από τα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης. Όπως επίσης και η πρακτική των απευθείας αναθέσεων που την τελευταία 4ετία έχει αναχθεί στον βασικό τρόπο παροχής των έργων του δημοσίου! Δεν παρέλειψε επίσης να εξηγήσει το γιατί οι απολαβές ενός φυσικού προσώπου που δηλώνει 1, 2 ή 3 εκατομμύρια (αυτά είναι συνήθως τα εισοδήματα των μερισματούχων ενώ οι φορολογούμενοι με μεγάλα εισοδήματα και μερίσματα που καταγράφηκαν από τις φορολογικές αρχές στην Ελλάδα είναι μόλις 1.500 φυσικά πρόσωπα) πληρώνει φόρο 5% ενώ μια οικογένεια με εισοδήματα από μισθωτή εργασία ύψους 23.000 ευρώ στο έτος αποκλείεται ακόμη και από το επίδομα των 250 ευρώ που διαμοιράστηκε!

Κόλπα

Τέλος να σημειώσουμε πως στον προϋπολογισμό του 2026 διατηρούνται στο ακέραιο τα γνωστά κυβερνητικά κόλπα με τους απόλυτους αριθμούς και τα ποσοστά!

Έτσι λοιπόν – για παράδειγμα – οι δαπάνες του υπουργείου Υγείας εμφανίζονται ποσοστιαία αυξημένες, μιας και το σχετικό κονδύλιο από 5,41% του προϋπολογισμού του 2025, για το 2026 καταγράφεται στο 5,53% (αν και ο μέσος ευρωπαϊκός όρος είναι 7%). Στην πραγματικότητα όμως σε απόλυτους αριθμούς οι δαπάνες του υπουργείου είναι 3,8 δις για το 2026 ενώ το 2025 ήταν 3,98 δις και 3,9 δις το 2024.

Πηγή: ημεροδρόμος

από dromosanoixtos.gr

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια