Απαγορεύεται η μετακίνηση στα νησιά του Αιγαίου στον μέσο Έλληνα! Επιβλήθηκε μέσω των αυξήσεων στην ακτοπλοϊα


Του Δημήτρη Σκουτέρη *

Κατά καιρούς γινόμαστε μάρτυρες «παρεμβάσεων» των εκάστοτε κυβερνώντων -σχετικών ή και άσχετων – με στόχο την μείωση (;) των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων. Ο λαϊκισμός στο μεγαλείο του. Υπάρχουν αρκετές απορίες και ερωτήσεις για τις κινήσεις αυτές.

Καταγράψαμε ενδεικτικά κάποιους από τους πρόσφατους τίτλους στον γραπτό και ηλεκτρονικό Τύπο σχετικά με την ακρίβεια στην ακτοπλοΐα  :

• Καλοκαίρι για λίγους με την ακρίβεια και ακτοπλοϊκά σε ιστορικό υψηλό


• Το ναυάγιο της κυβερνητικής πολιτικής στην ακτοπλοΐα

• Η ακρίβεια καλπάζει στα ακτοπλοϊκά

• Ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Μόνο 1 στους 2 θα κάνει διακοπές …

• Ακρίβεια: «Πέταξαν» τα ακτοπλοϊκά

Σύμφωνα με δημοσιογραφική προσέγγιση οι τιμές στα ακτοπλοϊκά από το 2019 ως σήμερα αυξήθηκαν κατά τουλάχιστον 60%.

Το κύριο πρόβλημα είναι μόνον οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, όπως διατείνονται κάποια κομματικά και πολιτικάντικα παπαγαλάκια ; Σοβαρά τώρα, τι οικονομίστικη-ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΙΚΉ και επομένως ΛΑΪΚΊΣΤΙΚΗ λογική είναι αυτή;

Αποσπασματικές αντι για ΟΛΙΣΤΙΚΕΣ λύσεις είναι το ζητούμενο ; Οφείλουμε ή όχι να ασχολούμεθα με τις συνολικά παρεχόμενες Υπηρεσίες Μεταφορικού Έργου στο νησιωτικό μας χώρο αντί να θέτουμε ως πρώτη, ως κυρίαρχη προτεραιότητα τα εισιτήρια της Ακτοπλοΐας; Αντί λοιπόν, να ασχολούμαστε με το κόστος , την αξιοπιστία, την ποιότητα, το επίπεδο των συνολικά παρεχόμενων μεταφορικών υπηρεσιών λαϊκίζοντας «αποπροσανατολίζουμε» την κοινωνία με τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων. Πόσο αξιοποιούμε το σύνολο των μέσων: πλοίο-αεροπλάνο-υδροπλάνο-ελικόπτερο-θαλάσσιο ταξί για τις συνολικά παρεχόμενες Υπηρεσίες Μεταφορικού Έργου στο νησιωτικό μας χώρο;

Ας δούμε και μια άλλη διάσταση του θέματος, πόσο επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό η επιδότηση αεροπορικών και ακτοπλοϊκών εταιρειών για τις λεγόμενες «άγονες γραμμές»; …Και πόσο καλύπτει τις πραγματικές ανάγκες των νησιωτικών κοινωνιών το «καθεστώς των άγονων γραμμών», που θέριεψε λόγω της εφαρμογής της 3577/92 Οδηγίας της ΕΕ στην ακτοπλοΐα ;

Η ιδεοληπτική προσέγγιση του ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ από και προς τα Νησιά είναι η κύρια αιτία που η ΕΕ δια των οδηγιών της έχει επιβάλλει ένα στρεβλό καθεστώς που αντί να οδηγεί στον υγιή ανταγωνισμό των ακτοπλόων διαμορφώνει συνθήκες ολιγοπωλίου, που ούτε η Επιτροπή Ανταγωνισμού ακουμπάει ή τολμά να αντιμετωπίσει, δεδομένου και του ότι η ίδια η οδηγία που έγινε εσωτερικό δίκαιο από την φύση της είναι προβληματική.

Θα στραφεί , λοιπόν, η ελληνική κυβέρνηση κατά της ΕΕ για την 3577/92 Οδηγία της που δημιούργησε το σημερινό στρεβλό ολιγοπωλιακο καθεστώς στην Ακτοπλοΐα και ταυτόχρονα την Αφελληνίζει (κάνει πάρτι ο Ιταλός ο Grimaldi) ; Είναι αυτή η Οδηγία η κύρια αιτία λόγω της οποίας πολλαπλασιάστηκαν τα νησιά των οποίων οι γραμμές τους χαρακτηρίζονται ως άγονες (και καλά «γραμμές δημοσίου συμφέροντος») με συνέπεια να καταβάλλονται 80 ως και 120 εκατομμύρια ευρώ το έτος στους ακτοπλόους για την υποτυπώδη κάλυψη των αναγκών των νησιών;

Έχουν στην κυβέρνηση ή και στα λοιπά κόμματα με μελέτες ή μελέτη αξιολογήσει τις αρνητικότατες συνέπειες της υποτυπώδους παροχής μεταφορικών υπηρεσιών στο νησιωτικό χώρο ;

Τι σκοπεύει να κάνει η κυβέρνηση σχετικά με την εφαρμογή του Μεταφορικού Ισοδύναμου; Ή μήπως ήρθε ο χρόνος να θεσμοθετήσουμε επιτέλους το Νησιωτικό Ισοδύναμο, έτσι όπως είχε προταθεί από τον τέως ΥΦΥΠΕΞ κ. Γιάννη Βαληνάκη στα πλαίσια του Διεθνούς Συνεδρίου «Ευρωπαϊκή Ένωση: Εδαφική Συνοχή και Νησιωτικότητα» στην Κω(Ιούλιος 2008);

Υπενθυμίζουμε ότι το Νησιωτικό Ισοδύναμο (Ν Ι) αναφέρεται στις συνθήκες ισότιμης και ολιστικής ανάπτυξης του νησιωτικού χώρου. Παρέχονται δηλαδή ίδιες ακριβώς δυνατότητες στους νησιώτες με τις δυνατότητες, που έχουν οι κάτοικοι όχι μόνον της ηπειρωτικής Ελλάδας αλλά και οι λοιποί Ευρωπαίοι πολίτες. H Θεσμοθέτηση, λοιπόν, του Νησιωτικού Ισοδύναμου, δημιουργεί ένα εναλλακτικό καθεστώς πρόσβασης των νησιών στην πραγματική αγορά με στόχο την αειφόρο ανάπτυξή τους ενώ στηρίζει και επιβεβαιώνει την αναγκαιότητα επικράτησης της Γαλάζιας, της Θαλάσσιας οικονομίας.

Το Μεταφορικό Ισοδύναμο-ο ΣΥΡΙΖΑ και ο πολιτικά αήθης Κασσελάκης

Προφανώς και η αρχή θα μπορούσε να γίνει από την θεσμοθέτηση του Μεταφορικού Ισοδυνάμου (Μ.Ι).  δεν αναφερόμαστε στο έκτρωμα του συγχωρημένου Σαντορινιού όταν ο ΣΥΡΙΖΑ ήταν κυβέρνηση.

Μια απαραίτητη αναφορά στο θέμα για λόγους πολιτικής ευπρέπειας-ήθους και σεβασμού της ιστορικής αλήθειας: Ο Στέφανος Κασσελάκης κατά την προεκλογική του επίσκεψη στα νησιά μεταξύ των άλλων είχε δηλώσει:

“…2 μέρες ναυτικής περιοδείας. 2 μέρες στις Κυκλάδες. Μια περιοδεία για να αναδείξουμε τα προβλήματα των συμπολιτών μας και τις προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ, του κόμματος που εμπνεύστηκε και νομοθέτησε το μεταφορικό ισοδύναμο”.

Όποιος από τους Συμβούλους ή λογογράφους  βάζει στο στόμα Κασσελάκη τη λέξη “ΕΜΠΝΕΥΣΤΗΚΕ” ( ο ΣΥΡΙΖΑ) του τραβάει το χαλάκι κάτω από τα πόδια, τον βάζει να λέει πράγματα που δεν ισχύουν.

Κατ΄αρχήν ΤΟ ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΟ ΙΣΟΔΥΝΑΜΟ και η εφαρμογή του συμπεριλαμβάνονταν στο πρόγραμμα του ΠΑΣΟΚ για τις εκλογές του 2009 . Το Πανεπιστήμιο Πειραιά και το αντίστοιχο του Αιγαίου το είχαν εισάγει στην πολιτική ζωή του τόπου την πρώτη δεκαετία του 21 ου αιώνα.

Υπάρχει μάλιστα και μελέτη του ΠΑΠΕΙ που πληρώθηκε από τον Δήμο Τήλου και τον αείμνηστο Δήμαρχο Τάσο Αλιφέρη. Επίσης είχε αποτελέσει αντικείμενο σε Συνέδρια και Fora της ΚΕΔΚΕ (σήμερα ΚΕΔΕ) και του Ινστιτούτου της του ΙΤΑ. Επιπροσθέτως ετίθετο διαρκώς ως θέμα στα ετήσια Συνέδρια του ΕΔΜΝ (Ελληνικού Δικτύου Μικρών Νησιών) καθώς και του Ευρωπαϊκού Δικτύου Μικρών Νησιών.

Με όπλο το Μεταφορικό Ισοδύναμο διαπραγματευόμασταν στην ΕΕ ως ΕΔΜΝ και ως ΚΕΔΕ ο Αλιφέρης-ο Κεχαγιόγλου (του ΕΔΜΝ) και προσωπικά εγώ τρόπους κοινοτικής χρηματοδότησης για την υλοποίηση και εφαρμογή του Μεταφορικού Ισοδυνάμου.

Τούτο διότι το “κατασκεύασμα ” του συγχωρεμένου Σαντορινιού πολύ απέχει από την Εφαρμογή του Μεταφορικού Ισοδυνάμου το οποίο ορίζεται ως : “Η εναρμόνιση του καταβαλλόμενου κομίστρου από τον χρήστη των θαλάσσιων μεταφορών με το αντίστοιχο κόμιστρο των χερσαίων μεταφορών για ανάλογες προσφερόμενες υπηρεσίες, ανεξαρτήτως του χρησιμοποιούμενου μεταφορικού μέσου….

Τί είναι το Μεταφορικό Ισοδύναμο πιο συγκεκριμένα;

Το μεταφορικό ισοδύναμο ορίζει την ισοδυναμία των μέσων μεταφοράς σχετικά με την συχνότητα της υπηρεσίας, το κόστος, τον χρόνο και την παρεχόμενη ποιότητα. Ειδικά, σε σχέση με το κόστος, κατά το μεταφορικό ισοδύναμο, το κόστος του επιβάτη που διασχίζει μια διαδρομή μέσω μιας ακτοπλοϊκής σύνδεσης, θα πρέπει να συνδεθεί και να είναι ισοδύναμο με το κόστος της διαδρομής, που διασχίζει για την ίδια απόσταση μέσω του σιδηροδρόμου ή του ΚΤΕΛ.

Οι ναυτιλιακές συνδέσεις  – μεταφορές δεν διαφέρουν τελικά τόσο από τις λοιπές μεταφορές

• Τα επιβατηγά-οχηματαγωγά πλοία που κάνουν τα δρομολόγια από και προς τα νησιά είναι στην πραγματικότητα τμήματα ενός ευέλικτου δρόμου πάνω στον οποίο μεταφέρονται άνθρωποι –αυτοκίνητα- αγαθά, από και προς τα νησιά».

• Οι δρόμοι και οι γέφυρες συνδέουν περιοχές και πόλεις σε όλη την ενδοχώρα, εκτός των νησιωτικών περιοχών. Τα επιβατηγά και τα οχηματαγωγά πλοία λειτουργούν ως δρόμοι μεταξύ των νησιωτικών περιοχών και της ενδοχώρας.

• Στις θαλάσσιες μεταφορές, η Πολιτεία δεν λειτουργεί ανάλογα με τις χερσαίες μεταφορές, αν και υποχρεούται (και συνταγματικά και από το Κοινοτικό δίκαιο) στην παροχή  καθολικής υπηρεσίας και στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες ( ως μία ελάχιστη εγγυημένη υπηρεσία δημοσίου συμφέροντος).

• Η Πολιτεία, αλλά και η Ε.Ε.  έχουν υποχρέωση να διασφαλίσουν συνδέσεις με επαρκή συχνότητα, ασφάλεια και αξιοπιστία σε όλους τους πολίτες της χώρας και της Ε.Ε.

• Η εξασφάλιση των θαλάσσιων μεταφορών δεν εξαντλείται στις υποδομές λιμανιών ή και στην επιδότηση των λεγομένων άγονων γραμμών. Ακόμα και αν τα δύο αυτά θέματα είχαν εξασφαλιστεί, θα έμενε το τεράστιο θέμα της οικονομικά προσιτής και ποιοτικά ικανοποιητικής μεταφορικής υπηρεσίας και για όλο το νησιώτικο πληθυσμό και προς τους επισκέπτες των νησιών.

• Για λόγους ισότητας των πολιτών, για την κάλυψη της αντίστοιχης απόστασης, οι προσφερόμενες υπηρεσίες θαλάσσιων μεταφορών πρέπει να συγκλίνουν με τις υπηρεσίες χερσαίων μεταφορών, όσον αφορά στην οικονομική επιβάρυνση του χρήστη, στη χρονική διάρκεια του ταξιδιού και στην προσφερόμενη ποιότητα

• Μαζί με την αντιμετώπιση της δημιουργίας – συντήρησης των αναγκαίων υποδομών, θα πρέπει ταυτόχρονα να αναπτυχθούν ειδικές πολιτικές για τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, που θα συνυπολογίζουν τις αναπτυξιακές δυνατότητες των νησιών και θα αντιμετωπίζουν ακόμα και το ειδικό ζήτημα της εποχικής ζήτησης.

Τα βασικά στοιχεία των προσφερόμενων υπηρεσιών προς σύγκριση είναι το κόστος (κόμιστρο – τιμολογιακή επιβάρυνση), η απόσταση που πρόκειται να διανυθεί, η συχνότητα και ο χρόνος μετακίνησης. Ένα επιπρόσθετο στοιχείο είναι η ποιότητα της παρεχόμενης υπηρεσίας, που συνδέεται κυρίως με την κατηγορία στην οποία ανήκει το μέσο μεταφοράς.
Η μη εφαρμογή του Μεταφορικού Ισοδύναμου δημιουργεί τη στρέβλωση, σύμφωνα με την οποία οι χρήστες των χερσαίων μεταφορικών συστημάτων απολαμβάνουν τις ίδιες υπηρεσίες με χαμηλότερα κόμιστρα από τα αντίστοιχα των ακτοπλοϊκών μεταφορών. Μάλιστα είχαμε εξασφαλίσει και την διαδικασία εξεύρεσης ΚΟΙΝΟΤΙΚΩΝ πόρων και όχι Εθνικών (όπως έγινε με την κατασκευή Σαντορινιού) ».

Επισυνάπτεται η σχετική  απάντηση των κοινοτικών αξιωματούχων.

Ζήτησα με επιστολή μου στο γραφείο του Κασσελάκη να ανασκευαστεί η σχετική δήλωση, η απάντησή τους: «Λάβαμε το μήνυμά σας και το διαβιβάζουμε αρμοδίως».

Το ….διαβιβάζουν αρμοδίως…Να τους χαίρεται και ο Κασσελάκης και ο ΣΥΡΙΖΑ.

Θα τρίζουν τα κόκκαλα του αείμνηστου Τάσου Αλιφέρη που είχε  συνδέσει το όνομα του με την εφαρμογή του ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΟΥ ΙΣΟΔΥΝΑΜΟΥ (Μ.Ι.).

Απαξιώνουν και στρεβλώνουν  την ιστορική Αλήθειας οι κομματικοί γραφειοκράτες. Απαξιώνουν επίσης την επιστημονική προσέγγιση του εν λόγω ζητήματος από έγκριτους Πανεπιστημιακούς Δασκάλους.

Είναι πολιτικά ανήθικο να επιχειρείς να εμφανίσεις ως έμπνευση του κόμματος σου κάτι για το οποίο τόσα χρόνια αγνοούσες.

Είναι επίσης πολιτικά ανήθικο να απαξιώνεις την τότε προσφορά του Ελληνικού Δικτύου Μικρών Νησιών και της ΚΕΔΚΕ, που ανέδειξαν στα όργανα της ΕΕ την αναγκαιότητα εφαρμογής του Μεταφορικού Ισοδυνάμου στην Ελλάδα.

Δείτε λοιπόν με αποδείξεις ότι η Ελλάδα θα μπορούσε να εξασφαλίσει κοινοτική χρηματοδότηση ώστε να υλοποιήσει το Μεταφορικά Ισοδύναμο, το οποίο και αντικειμενικά θα μείωνε τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων. Παραθέτω την σχετική απάντηση Κοινοτικού αξιωματούχου:

Επισυνάπτεται η σχετική  απάντηση των κοινοτικών αξιωματούχων.

* Πολιτικός Αναλυτής, skouterisd@gmail.com, @skouterisd1, https://www.facebook.com/dimitris.skouteris.94

Πηγή: militaire.gr

από dromosanoixtos.gr

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια