Οι χαμηλές πτήσεις των λόμπι στα αεροδρόμια της Ουάσινγκτον


Το 1981 ο Ρόναλντ Ρίγκαν κέρδισε τη μεγάλη μάχη με τους απεργούς ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας – το τελευταίο ανάχωμα που αντιμετώπιζε πριν θέσει σε λειτουργία τον οδοστρωτήρα των νεοφιλελεύθερων μεταρρυθμίσεων. Το αεροπορικό δυστύχημα που συνέβη αυτή την εβδομάδα στο αεροδρόμιο που φέρει το όνομά του στην Ουάσινγκτον, αντικατοπτρίζει όσα πήγαν στραβά στην Αμερική στις περίπου τέσσερις δεκαετίες που ακολούθησαν.

Του Άρη Χατζηστεφάνου

ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ

Η είδηση που θα έπρεπε να κυριαρχεί τα τελευταία 24ωρα σχετικά με τα αίτια της σύγκρουσης ενός επιβατικού αεροσκάφους με ένα στρατιωτικό ελικόπτερο στο αεροδρόμιο «Ρόναλντ Ρίγκαν» γράφτηκε στην πρώτη σελίδα των New York Times: «Η στελέχωση του πύργου ελέγχου “δεν ήταν φυσιολογική” κατά τη διάρκεια της συντριβής». Αντί για αυτό τη συζήτηση μονοπώλησαν και πάλι ο Ντόναλντ Τραμπ και ο Ελον Μασκ, οι οποίοι επαναλαμβάνοντας τα σχόλια διαφόρων τρολ απέδωσαν το δυστύχημα στη συμπεριληπτικότητα, ουσιαστικά δηλαδή στην υποχρέωση να προσλαμβάνονται και μερικοί μαύροι και μέλη άλλων μειονοτήτων σε ομοσπονδιακές υπηρεσίες. Αν και το σχόλιο θυμίζει περισσότερο το ξέσπασμα ακροδεξιού στα τελευταία στάδια γεροντικής άνοιας, Ρεπουμπλικανοί και Δημοκρατικοί κρύφτηκαν με αγαλλίαση πίσω από τη σκόνη που σήκωσε ο πρόεδρος. Γιατί και αυτό το έγκλημα είχε διακομματικό χαρακτήρα.

Καταρχήν η δήλωση Τραμπ υπηρετεί τη βασική στρατηγική που ακολουθεί κάθε κυβέρνηση σε περιπτώσεις τρομακτικών δυστυχημάτων, από το Τσέρνομπιλ μέχρι τα Τέμπη: Δεν φταίμε εμείς, ήταν… ανθρώπινο λάθος. Οπως είχαμε εξηγήσει βέβαια και στο παρελθόν («Τα λάθη δεν είναι ανθρώπινα» – 4/3/2023) σε τόσο σύνθετα συστήματα, όπως ένας πυρηνικός αντιδραστήρας, ένα σιδηροδρομικό δίκτυο ή ένα αεροδρόμιο, απαιτείται σειρά από αστοχίες και παραβίαση πολλών δικλίδων ασφαλείας για να επέλθει η καταστροφή. Το λάθος δηλαδή είναι πάντα δομικό και ποτέ ανθρώπινο. Σε αυτή την περίπτωση όμως είναι τόσο δομικό όσο το οικονομικό και πολιτικό σύστημα των ΗΠΑ.

Καταρχήν η αποκάλυψη των ΝΥΤ επιβεβαιώνει παλαιότερο ρεπορτάζ της ίδιας εφημερίδας που υποστήριζε ότι σε όλη τη χώρα παρατηρούνται τόσο μεγάλες ελλείψεις ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας ώστε οι εργαζόμενοι δουλεύουν σε πύργους ελέγχου δέκα ώρες την ημέρα για έξι ημέρες την εβδομάδα. Η τρομακτική πίεση μεταφράζεται συχνά σε ψυχολογικές και άλλες παθήσεις, για τις οποίες οι ίδιοι φοβούνται να ενημερώσουν καθώς ενδέχεται να μη λάβουν τις ιατρικές βεβαιώσεις που χρειάζονται για τη δουλειά τους. Σε πολλές περιπτώσεις το αλκοόλ και τα αντικαταθλιπτικά μετατρέπονται στη μοναδική τους «θεραπεία».

«Είναι θέμα χρόνου να συμβεί ένα μεγάλο δυστύχημα», δήλωναν από το 2023 στην εφημερίδα ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας καθώς έβλεπαν τα λεγόμενα περιστατικά near miss (αποσοβηθέντα δυστυχήματα) να πολλαπλασιάζονται μήνα με τον μήνα. Μόνο το 2023 η FAA κατέγραψε περισσότερα από 500 «σοβαρά περιστατικά» τα οποία αντιστοιχούσαν σε ετήσια αύξηση 65%, τη στιγμή που ο αριθμός των πτήσεων είχε αυξηθεί μόλις κατά 4%. Μόνο το 2024 και μόνο στο «Ρόναλντ Ρίγκαν» (DCA) αποφεύχθηκαν οκτώ συγκρούσεις αεροσκαφών. Το συγκεκριμένο αεροδρόμιο όμως κουβαλά και άλλες δύο «κατάρες»: είναι ένα από τα δύο που ελέγχονται απευθείας από την ομοσπονδιακή κυβέρνηση και έχει εξαιρετική… θέα στο Κογκρέσο.

Για χιλιάδες πολιτικούς και λομπίστες το DCA απέχει κυριολεκτικά ένα τσιγάρο δρόμο από το γραφείο τους και αποτελεί την πύλη για την άμεση επιστροφή στην οικογένειά τους. Ετσι, παρά το γεγονός ότι η FAA προειδοποιεί εδώ και χρόνια ότι έχει ξεπεράσει τη χωρητικότητά του, Ρεπουμπλικανοί και Δημοκρατικοί ψηφίζουν για να αυξάνονται οι πτήσεις χωρίς να επεκτείνονται οι αεροδιάδρομοι. Στο πλευρό τους έχουν το πανίσχυρο λόμπι της αεροπορικής εταιρείας Delta που χρησιμοποιεί το «Ρόναλντ Ρίγκαν» σαν hub. Μόνο το 2023 η Delta δαπάνησε σχεδόν τέσσερα εκατομμύρια δολάρια σε επιχειρήσεις επηρεασμού πολιτικών και της FAA. Πρωτοπόροι σε σχετικά σχέδια νόμου είναι γερουσιαστές όπως ο Δημοκρατικός Ραφαέλ Γουάρνοκ από την Τζόρτζια (όπου έχει την έδρα της η Delta, όπως ανέφεραν με νόημα οι NYT), ο Ρεπουμπλικανός Τεντ Κρουζ και αρκετοί ακόμη γερουσιαστές που έχουν δει πολλές φορές από κοντά τα τσεκ επιταγών του αμερικανικού κολοσσού των αερομεταφορών.

Οσοι βέβαια έχουν ακόμη πίστη στο αμερικανικό πολιτικό σύστημα θα αντιτείνουν ότι δεκάδες άλλοι πολιτικοί είχαν προειδοποιήσει για την υπερφόρτωση του DCA και ζητούσαν να μεταφερθούν πτήσεις σε άλλα αεροδρόμια. Ολως τυχαίως βέβαια αρκετοί από αυτούς χρηματοδοτούνται από το λόμπι της American Airlines που έχει το δικό της hub στο γειτονικό αεροδρόμιο «Dulles» και είδε τα κέρδη της να μειώνονται από τη μεταφορά του ενδιαφέροντος στο DCA. Πώς προτίθεται να αντιμετωπίσει η κυβέρνηση Τραμπ το χάος που παρέλαβε; Αρχικά διέλυσε την Επιτροπή Ασφάλειας Αερομεταφορών και στη συνέχεια εξανάγκασε σε παραίτηση τον επικεφαλής της FAA, όπως ακριβώς είχε ζητήσει με ένα tweeτ του ο Ελον Μασκ. O Μάικλ Γουϊτέκερ τού είχε κόψει μερικές «κλήσεις» για παράτυπες πτήσεις της διαστημικής εταιρείας SpaceX και ο φιλο-φασίστας δισεκατομμυριούχος, με τη νηφαλιότητα που τον διακρίνει, τον κατηγόρησε ότι αυτός μπλοκάρει τα σχέδια της ανθρωπότητας για τον εποικισμό του Διαστήματος. Ο Μασκ και ο Τραμπ κατάφεραν να έχουν ακέφαλη την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας των ΗΠΑ τη στιγμή που συνέβη το μεγαλύτερο δυστύχημα στη σύγχρονη αεροπορική ιστορία της χώρας. Αλλά τουλάχιστον δεν θα δουλεύουν πολλοί μαύροι στα αεροδρόμια.


Πηγή: efsyn.gr

από dromosanoixtos.gr

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια